12

er door de recessie juist veel aandacht is voor de eigen tuin. Je wilt het gezellig hebben in en rond het eigen huis. Zeker als deze tijden en al hele maal als je net die ene extra vakantie hebt geschrapt. De aandacht voor de tuin neemt dan toe. Het blijft in de zomer toch een soort extra huiskamer." Ook Jan van Dun merkt dat. „Daarnaast heb je de trends. Zo is de eetbare tuin de laatste jaren erg populair. Dat komt door al die kookprogramma's op televisie. De vraag naar kruidplantjes is erg groot. En ook duurzaamheid staat hoog in het vaandel. De mensen willen een duurzame tuin." Volgens Van Dun zegt het niet meer weg te denken fenomeen tuincentrum al genoeg over de populariteit van de tuin. „Vroeger hadden kwekers naast hun zaak een verkooppunt voor particulieren. Toen de belangstelling voor de eigen tuin toenam, kwamen de tuincentra. je ziet nu wel dat deze grote tuincentra last hebben van de teruglopende vraag naar tuinmeubels en buitenkeukens. Bij ons speelt dat niet, want wij verkopen enkel groen.” Het fraaie voorjaar heeft de tuincentra vorig jaar een flinke duw in de rug gegeven. Daarna volgde, zo zegt Brenda Horstra, de slechte zomer en de economische crisis. „Het consumentenvertrouwen daalde vanaf september flink. Dat heeft de uiteindelijke jaarcijfers wat gedrukt." De stijgende internetverkoop is vooral een probleem voor de grote centra. Het gaat hier met name om 'bijkomstigheden' als gereedschap, tuinmeubelen en -verlichting en eetvoorzieningen. Van Dun: „Mensen willen het groen eerst zien en dan pas kopen.” Tot slot willen we het hebben over enkele producten die wij als vereniging voor u in petto hebben. We bedoelen daarmee onze mooie ballpoint en onze prachtige verjaardagskalender. Diegene die met de Familiedag naar Mechelen mee zijn geweest hebben dit moois al gezien en evt. ook al gekocht. prijs €1 excl. verzenden prijs €6,50 excl. verzenden Deze zijn te bestellen bij onze secretaris, tel. 033-4942623 12 _______________________________________________________________

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication