8

niet zo. Begin van het jaar is iemand met dat inst rument hier gekomen, maar wie weet ik niet . Toen ik Brekoo daarop her innerde aan de beurs van Frankfurt bekende hij meteen. Och ja meneer Van Dun, dat bent U geweest. Is dat lullig dat we het zo gedaan hebben. Het is een vinding van U. We hebben het verkeerd gedaan. Maar daar gaan we iets aan doen". Betekenis. Enkele dagen later valt het maandblad „St. -Caecilia" bij Ad van Dun in de brievenbus. Met daarin het verhaal over de mellohoorn en de maker van het instrument, Jo Conjaerts uit Eys-Wittem. Die publicat ie was een gevolg van publicat ies in de Limburgse provinciale pers, waarin de heer Conjaerts het instrument lanceert. Ad van Dun teleurstelling in de stem: „Toen ik dat verhaal las werd mij de betekenis duidelijk van Brekoo's opmerking, dat het lullig gespeeld was. Mijn gedachten: Conjaerts hebben ze gekozen omdat dat beter verkoopt". Kwaad klimt Van Dun in de telefoon om opnieuw naar de heer Schenkelaars te bellen. Die, zo zegt Van Dun, schuift de ellende op “de journalisten, die maar wat schr ijven" en het inst rument toedicht en aan Conjaer t s, omdat d ie het demonstreerde". Schenkelaars zegt toe de zaak met Conjaerts te bespreken en laat weten liever gehad te hebben als er geen enkele naam rond het instrument was genoemd. Afspraak Een week lang wacht Ad van Dun op een react ie van Schenkelaars. Wanneer die niet komt neemt hijzelf het initiatief. Schenkelaars, die opnieuw verwijst naar fouten van journalisten, zegt een gesprek toe tussen Conjaerts, Van Dun en hoofdredacteur van „St.Caecilia" waarin alle zaken uit de doeken gedaan worden en de mensen daarna kunnen lezen hoe het zit. Ad van Dun: “Daarna kwam echter niets meer. Als ik belde was de heer Schenkelaars of afwezig of in bespreking. Intussen had ik ook vernomen wat in de kranten had gestaan over de mellohoorn en ik moet zeggen, dat het verhaal van Conjaerts precies dat is wat ik in het begin aan Schenkelaars heb verteld. Precies dezelfde overwegingen. Intussen hoorde ik van Schenkelaars 8

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication