13

naar de troost van Zijn nabijheid.’ Verschillende visies Waar is God als het leven pijn doet? Waarom grijpt Hij niet in? Theologen hebben geprobeerd het ‘probleem van het lijden’ te verklaren. Onder verschillende invalshoeken schreven ze het kwaad toe aan: erfzonde, vrije wil, de duivel, het off er, Gods wonderbaarlijke wegen, vergelding enz. ‘Elke uitleg roept ook weer nieuwe vragen op.’ Henk kwam op zijn zoektocht verschillende theologische visies tegen op het probleem van het lijden. Eén daarvan was: Het is allemaal Gods wil. ‘Het lijden als ‘wil van God’ verbinden aan de vaderliefde van God, zoals Jezus die aan ons openbaart, lukt mij niet’, zegt de schrijver. ‘Want ik ben er van overtuigd dat God geen veroorzaker van het kwaad is. Voor mij staat het kwaad buiten God.’ Een andere stelling gaat er van uit dat het kwaad past in het grote plan van God. ‘Ik geloof dat ‘het lijden’ geen onderdeel van zijn plan is, maar dat God bij machte is, daar waar lijden Zijn plan tracht te blokkeren, datzelfde lijden te laten meewerken ten goede. Ook al betekent dat niet dat dit goede waartoe God het laat meewerken, hetzelfde goede is wat ik zou wensen, bijvoorbeeld genezing.’ ‘Maar God wil dat we deelgenoten zijn van zijn plannen, en dat kom ik op allerlei manieren tegen in evangelische kringen, en nog meer in de Pinksterkringen waar ik uit kom. Voor de kleinste dingen ontvangen leiders en mensen openbaring van het plan van God met hun leven en de kerk of de gemeente.’ Over de onderwerpen als prediking, liederen, evangelisatie, zending, spreekt God. Maar evengoed over natuurlijke zaken als werk, woonplaats en met wie je Er is in dit boek ruimte voor vragen zonder dat er altijd een passend antwoord is. Of het zou dit moeten zijn: ‘Tijdens mijn zoektocht naar antwoorden kwam ik tot deze conclusie: ‘Ik heb U overal gezocht en U niet gevonden. Ik heb overal gezocht en U was overal!’’ trouwt. Henk neemt dat serieus. ‘Maar als dan lijden ons leven treft…wordt het stil. Geen openbaring, weinig woorden, behalve profetieën die niet uitkomen. Het lijkt dan wel of we ineens geen deelgenoten meer zijn van dat plan van God.’ Een enkele keer doet God een wonder, zoals bij de moeder van Henk, die op gebed genezen is van een ‘hersentumor zo groot als een sinaasappel, ooit toen ik nog maar net geboren was.’ ‘Maar we moeten nuchter constateren dat dit soort genezingen eerder uitzondering is dan regel.’ Je kunt beter de vraag stellen: hoe ga ik, als kind van God, met het lijden om? Hoe blijf ik staande in moeilijke tijden? Wat doe ik als het lijden op mijn deur klopt? Ja, wat doe je dan? De psalmist vroeg al: waar komt mijn hulp vandaan? En wij? Gaan we naar de dokter als we ziek worden? Familie, vrienden? De kerk of toch direct naar God? ‘Het een is niet beter dan het andere. God concurreert niet met de medische wereld of met vrienden. Medische kennis is zelfs een gave van God aan de wereld.’ Lijden moet je leren Als je met lijden wordt geconfronteerd moet je er ‘iets’ mee. Vechten, vluchten of bevriezen. In evangelische kringen wordt geestelijke strijd gevoerd om genezing te verkrijgen. Handoplegging, zalven, vasten en gebed. ‘Wij zijn die weg ook gegaan. Henks vrouw Joke, is gezalfd door haar voorganger en leiders uit de (Rafaël)beweging.’ ‘We hebben gevochten als leeuwen. En van al die stappen heb ik geen spijt. Ik zou het morgen weer doen, want er gebeuren wonderen en er vinden genezingen plaats, en Joke is langer bij ons gebleven….maar de Bijbel geeft geen garantie dat ons werken en vechten altijd het gewenste resultaat op zal leveren. Als succes op deze wijze gegarandeerd kan worden, zou het wonderen degraderen tot zelfwerkzaamheid.’ In het voorlaatste hoofdstuk stemt Henk met Paulus in als die zegt dat lijden een onvermijdelijk onderdeel van het leven is. ‘Niet het lijden wordt overwonnen, maar het lijden overwint.’ Luisteren naar hen die lijden Tot slot nog een raad die de schrijver geeft: ‘Luister naar hen die lijden! ‘je mag degene die lijdt tegemoet treden in de overtuiging dat God er middenin is en er vlinders fl adderen (‘de ontmoeting met God’). ‘Luister naar iemand, ook al kan hij of zij niets meer zeggen. Luisteren is niet alleen iets doen, het is ook een houding, een geestelijke houding. Een houding van op meerdere manieren open zijn 13 Boekbespreking

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication