6

Rafaël Dordrecht: migrantenkerk met een missie In 2014 telde Nederland 930 migrantenkerken! Alleen al de bij SKiN (Samen Kerken in Nederland) zijn 67 kerken aangesloten met 65.000 leden. Ook Rafaël telt twee migrantengemeenten: Rafaël Gemeente Zout en Licht Boom (België) en Rafaël Dordrecht. Beide gemeenten zijn multicultureel en hun leden zijn afkomstig uit verschillende landen in Afrika. Hoewel Rafaël Dordrecht nog maar sinds februari 2016 als Rafaëlgemeente bestaat willen ze zich toch als een missionaire gemeente profi leren. ‘We willen uit ons hoekje komen’, vertelt Nina Mushonyanga, secretaris van de gemeente. ‘Hoekje’ is een bescheiden verwijzing naar een ‘conference’ met als titel ‘Missionary Migrant Churches in the Netherlands’ op 16 augustus 2017, in het gebouw aan de Van Baerlestraat 130 in Dordrecht. De gemeente, geleid door pastor Paul Mutama, had dr. Daniel S.H. Ahn uitgenodigd. Ahn, een Zuid-Koreaan, een ‘visiting scholar’ die onder andere doceert aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Twintig jaar geleden gaf hij zijn baan bij Hyundai op om als zendeling verder te gaan. Hij werkte onder andere in Marokko, Hawaii en Centraal-Azië. Hij woont nu in ons land en helpt migrantenkerken bij hun missie. Volgende stap zetten Ahn bond zijn gehoor op het hart niet in hun comfortzone te blijven. Er zijn veel kansen om missionair te zijn. Er zijn zoveel migranten hierheen gekomen. Nederland is één van de meest multiculturele landen in de wereld. Ahn: ‘Zeg niet: ik wil alleen maar een goede baan. Je moet een volgende stap zetten. God heeft jullie hier geplaatst voor een internationale missie. Probeer bij te dragen aan Nederland, in plaats van te halen’. De trits: missie, migranten en kerk is een perfecte combinatie, aldus Ahn. God heeft vanaf het begin met migranten gewerkt, dat begon al met Abraham. Maar ook Tamar (niet-Joods en prostituee), Rachab (idem dito), Ruth (niet-Joods en dakloos) en Bathseba (niet-Joods en verkracht) waren migranten. Er zijn nog meer sprekende voorbeelden: Jozef en Mozes waren ook migranten. Ook Jezus (migrant en vluchteling) 6 …Intercultureel relevant... noemde Ahn een migrant. Hij begon zijn missie in Galilea, een streek met veel culturen. Jezus trainde daar zijn discipelen in een crossculturele omgeving. En Hij eindigde in Jeruzalem (een monocultuur). God is een God van migrantenkerken. Daarom waren de kerken in Jeruzalem en Antiochië vibrerende migrantenkerken. Later in de geschiedenis komen daar de Hugenoten (ons land heeft daar een grote economische zegen door ontvangen!) als voorbeelden van migrantenkerken bij. Hernhutters …Dr. Daniel S.H. Ahn... Bekend voorbeeld van migrantenkerken zijn de Hernhutters, geleid door de Graf von Zinzendorf (bekend om hun 24-uurs kettinggebed) een beweging die vanuit Hernnhut over de hele wereld uitwaaierde. De diaspora verhinderde de Hernhutters niet om Groenland (1733), Suriname (1736), Engeland (1738), Zuid-Afrika (1738), Labrador (1752), Rusland (1764), India (1768) met het evangelie te bereiken. Ahn: ‘God vraagt ons om ons te voegen bij de missie.’ Maar: ‘We dóen niet aan missie, we nemen déél aan missie.’ Ook de kerk van deze tijd zou een migrantenkerk moeten zijn, met als opdracht de vluchteling te dienen. Nieuws uit de Rafaël Gemeenschappen

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication