Willem en Erna Vedder: een zendingsreis verandert je leven Willem en Erna Vedder uitgezonden door Rafaël Amersfoort vertrokken juni 2015 naar Lima, de hoofdstad van Peru. Zij zijn daar aan de slag gegaan bij het project Brazos Abiertos van Jeugd met een Opdracht in de wijk Nueva Juventud in Lima. Brazos Abiertos betekent: ‘Geopende armen’. Het project bestaat uit twee schooltjes en een kerk en fungeert als een soort buurthuis waar allerlei acti viteiten worden georganiseerd. ‘In het begin zijn we vooral bezig geweest om ons aan te passen aan de taal, de cultuur, het project en de mensen beter te leren kennen. Stap voor stap spreken we steeds beter Spaans en begrijpen we wat er gezegd wordt, al is dat soms nog een uitdaging.’ ‘We zijn acti ef op verschillende gebieden, zoals huiswerkbegeleiding, ti enerwerk, evangelisati e en huisbezoeken, leiden van de peuterdienst of kinderkerk, preken, aanbidding, ‘devoti on’. Daarnaast ook met prakti sch werk. Ook komen er verschillende mensen en teams op bezoek die we begeleiden en hebben we een Vakanti e Bijbelweek georganiseerd voor de kinderen.’ ‘Het is gaaf om te zien hoe God ons gebruikt en we een licht mogen zijn in de sloppenwijken van Lima. We zijn dankbaar voor alles wat God door ons heen wil doen.’ Willem en Erna kunnen hulp gebruiken voor allerlei prakti sch en/of geestelijk werk. ‘We ontvangen graag groepen die voor kortere of langere ti jd mee willen helpen. Laat het ons weten als je meer informati e wilt. Wij ...Willem en Erna Vedder... geloven dat een zendingsreis je leven zal veranderen.’ Meer informati e over het project Brazos Abiertos en het werk van Willen en Erna staat op www.weloveperu.nl. Prioriteit voor missie boven groei en programma’s In de jaren tachti g ‘infecteerden’ de koffi ebars hun omgeving met het evangelie van Jezus Christus. Met als gevolg dat bijbelstudiegroepen ontstonden die vaak gemeentes werden die al snel begonnen te groeien. Een belangrijk deel van die groei bestond uit bekeerlingen. Ook mensen uit traditi - onele evangelische en pinkstergemeentes verhuisden naar de nieuw ontstane gemeentes. Maar ondanks de bekeerlingen leidde de groei vaak tot loslaten van de Grote Opdracht uit Matt eüs 28. Mensen met een hervormde of gereformeerde achtergrond, die als kind waren gedoopt, belijdenis van hun geloof hadden gedaan in hun kerkelijke gemeente, wilden ´meer´. In de zoektocht naar ‘meer’ ontstond bij veel mensen het verlangen om gedoopt te worden door onderdompeling en in de heilige Geest. Maar waar eerst Gods missie centraal stond, vormden de groeiende gemeentes zich meer rond hun programma’s en de sociale aspecten van gemeente-zijn. Zonder Gods genade, zichtbaar in het ontstaan en groei van gemeenschappen te ontkennen of te bagatelliseren, kreeg (meestal onbedoeld) de groei van het aantal leden meer en meer prioriteit boven de missie. Natuurlijk werd er uitgereikt met het evangelie, maar de kerk, haar idioom en vormen kwam steeds meer op zichzelf te staan, geïsoleerd van de wereld. En het gemis waarom mensen uit traditi onele kerken God - Kerk - Wereld. In deze opvatti ng leeft de kerk enerzijds in relati e met God in de devote realiteit van aanbidding en gebed etc. en anderzijds in de publieke realiteit van werk, sport, familie en vrienden. Die opvatti ng isoleerde de kerk van de wereld. Natuurlijk had men besef van de missionaire roeping in Gods woord, maar deze werd vormgegeven door hoe men het kerk-zijn opvatt e en beleefde. Nieuwe wegen en manieren werden zo geïmplanteerd in oude opvatti ngen, in plaats van deze met elkaar in lijn te brengen door eerst die nieuwe wegen te gaan. Met andere woorden: er zijn veel dingen in Gods woord die we alleen kunnen ervaren als we ze eerst doen in gehoorzaamheid. Maar als we eerst willen begrijpen en beredeneren, zullen we de ervaring missen, omdat we er eenvoudigweg niet aan toekomen. waren gestapt, tekende zich nu ook af bij de nieuwe, ‘vrije’, gemeentes. In ‘The Forgott en Ways Handbook’ (Brazos Press, ISBN 9781587432491) geven Alan Hirsch en Darryn Altclass een goed beeld van de kerk waar de theologie vorm gaf aan de ecclesiologie (structuur en wezen van de kerk). En vervolgens de ecclesiologie vorm gaf aan de missiologie. Zij schrijven dit toe aan de dualisti sche opvatti ng van de trits Missie krijgt prioriteit We worden ons gelukkig bewust van deze ‘vergeten manieren’ en ik geloof dat in onze zoektocht naar de missie, Gods Geest ons in een nieuw ti jdperk leidt, waar het dualisti - sche model wordt hervormd tot een meer geïntegreerde opvatti ng. Hier krijgt de missie prioriteit boven de opbouw, organisati e en sociale aspecten van de kerk. Het beeld van ‘God - kerk – wereld’ wordt holisti sch en dus raken die drie elkaar. Het traditi onele model: theologie die vorm 7 4Plus | Digitaal magazine van Rafaël Nederland De Grote Opdracht
8 Online Touch Home