13

Historie DE IJSSEL COATINGS SIGNALEERT EEN TREND: ALUMINIUM BOTEN WORDEN IN ZIJDEGLANS OF MAT AFGEWERKT. LEKKER BOATS GEBRUIKT BIJVOORBEELD VOOR AL ZIJN ALUMINIUM BOTEN DOUBLE COAT. Foto Lekker Boats Het begon allemaal in 1930 met de Machinale Verf- en Japanlakfabriek “De IJssel” aan de gelijknamige rivier in Moordrecht, door Joost van der Eijk en één personeelslid. Per dag kon toen 30 kilo verf worden geproduceerd. De tweede generatie, Ad van der Eijk, maakte in de jaren 60 de omslag naar producten voor de polyester jachtbouw. In 1990, toen de fabriek een nieuw pand betrok op bedrijventerrein ’t Ambacht in Moordrecht, werd de naam gewijzigd in De IJssel Coatings. Robbert van der Eijk, de derde generatie, kwam 15 jaar geleden in het bedrijf. Het personeelsbestand is gegroeid naar 27 en het productengamma blijft in beweging. Vooral de kleurpasta’s voor kunststofverwerkende bedrijven vormen een steeds belangrijker onderdeel van de omzet. hoe een klein bedrijf snel kan inspelen op vragen uit de markt. “Een werf moest houten relingen aflakken, maar had problemen met de naden van de delen die aan elkaar gezet moesten worden. Vrijwel tegelijkertijd meldde zich een jachtbouwer die een kiel op een polyester romp moest vastzetten, waarbij de harde vezelplamuur scheurde. In een maand tijd hebben we als oplossing een meer flexibele Variobond ontwikkeld, die we sindsdien in het assortiment hebben gehouden.” EUROPESE REGELGEVING Vooruitkijkend ziet Van der Eijk niet alleen de ontwikkeling van nieuwe producten, maar ook veel aanpassingen van de bestaande. “Net als verfcollega’s worden we geconfronteerd met grote uitdagingen, met name op het gebied van grondstoffen. De Reach-regelgeving en de herclassificering van grondstoffen, zoals nu veel verharders voor epoxyproducten, geven een enorme druk op onze researchcapaciteit. Voornamelijk zijn we dan bezig om dingen te veranderen in producten die we al hebben. De verduurzaming en het gebruik van nieuwe grondstoffen is door de Europese regelgeving steeds lastiger. Het aantal grondstoffen waar we uit kunnen putten verschraalt enorm. Zodra iets meer dan duizend kilo op jaarbasis als grondstof wordt gebruikt, moet het geregistreerd worden.” Als voorbeeld noemt Van der Eijk een nieuw blauw pigment dat toegevoegde waarde zou kunnen bieden. “Als we dat testen en het is succesvol, dan is het uiteindelijk nog maar de vraag of een fabrikant van buiten Europa zich de moeite getroost om dat hier te gaan registreren à raison van een paar honderdduizend euro. Ik vraag me weleens af of de Europese regelgeving zijn doel niet voorbijschiet. De komende jaren gaat daar veel tijd in zitten.” “Er is heel veel veranderd, vooral door zaken die niets met de verf zelf te maken hebben. Dat verklaart ook de hoge prijs die verf soms heeft. We zijn de laatste jaren veel tijd kwijt met onze ‘license to operate’, het mogen bestaan. Ook bij onze klanten werkt dat door, met strenge regels hoe ze de verf moeten opslaan, waar hun personeel en materieel aan moet voldoen. Ik denk dat we de komende vijf jaar voor significante veranderingen komen te staan. We blijven investeren in het bedrijf, in onderzoek en ontwikkeling, daar nemen we extra mensen voor aan.” Van der Eijk ziet bij de afnemers gelukkig ook veel positieve ontwikkeling, zoals op het gebied van persoonlijke beschermingsmiddelen, stofkapjes bij het schuren, beschermende kleding bij het verwijderen van antifouling, de juiste wegwerphandschoenen, gasmaskertjes bij het aanbrengen van de verf en afzuiging. DUURZAAM WERKEN Duurzaamheid is in het ene gebied meer een issue dan het andere, weet Van der Eijk. “In de composiet jachtbouw zie je bijvoorbeeld dat de emissie van vluchtige stoffen uit polyester een thema is, waardoor er meer wordt gebouwd met vacuüminjectie. Er wordt steeds meer gewerkt meer oplosmiddelarme epoxyproducten, die hebben we al jaren. Harsen zijn oplosmiddelvrij, maar je ziet toch dat je in primers en aflakken nog steeds oplosmiddel nodig is om de verwerkingseigenschappen te behouden.” De IJssel Coatings bestaat al negentig jaar, maar dat geeft volgens Van der Eijk nog geen garantie voor de volgende negentig jaar. “De ervaring heeft geleerd dat je ergens bij moet zijn als het start, dat zie je met de megagrote bedrijven in de wereld. Wij zijn met de 2-componenten producten begonnen toen dit nog onbekend was. Dan moet je een beetje geluk hebben, vast blijven houden. Wij zijn in de composiet- en watersportwereld relevant. En op het gebied van het maken van kleuren voor vloercoatings en in de betonindustrie meer dan relevant. Onze kracht ligt dus in verschillende gebieden, maar al onze klanten weten dat ze op ons kunnen vertrouwen.” www.de-ijssel-coatings-nl TEKST EN FOTO’S RENS GROENENDIJK JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication