10

YOERI BIJKER EN WIM VAN DER VALK OP DE WERF IN WAALWIJK. VAN DER VALK SHIPYARD VARIËTEIT IN ALUMINIUM MIDDENKLASSE Bij Van der Valk Shipyard in Waalwijk is het op 11 maart nog ‘business as usual’. Geen handen schudden, maar de 1,5 meter afstandsregel is nog niet ingevoerd. Met de nodige voorzorgsmaatregelen tegen besmetting wordt aan een reeks schepen hard doorgewerkt. Samen met hoofd sales & marketing Yoeri Bijker maak ik een ronde over de werf, die een rijk gevulde orderportefeuille heeft, met een grote variëteit aan aluminium schepen. De grondlegger van de werf, Wim van der Valk (74), is nog dagelijks op de werf actief, wat hem na 52 jaar nog steeds niet gaat vervelen. Hij gaat even samen met Bijker op de foto, maar moet voort, want hij heeft nog veel te doen. Bijker is een dag eerder teruggekeerd van de Moscow Boat Show, waar de werf niet verstek kan laten gaan gezien de reeds jarenlang bestaande relaties en potentiële klanten in Rusland. “Het was geen drukke show. Maar wel serieuze kandidaten, en daar gaat het om.” ALUMINIUM De laatste jaren bouwt Van der Valk vrijwel nog uitsluitend aluminium motorjachten in de middengroep, tot een lengte van maximaal circa 40 meter. Bijker: “We hebben hier alle apparatuur en kennis, maar vaak is het planningtechnisch interessanter om een stalen romp uit te besteden. Onze lassers zijn aluminium gewend en ook zijn we met lasapparatuur niet op staal gericht. In verband met het gevaar op galvanische corrosie is het beter staal en aluminium gescheiden van elkaar te bouwen. Dus als iemand per se staal wil, komt dat voor elkaar. Aluminium heeft grote voordelen: het is corrosiebestendig en is veel lichter dan staal.” LOKALE TOELEVERANCIERS Alle aluminium casco’s worden bij Van der Valk in eigen huis gebouwd. Het rvs-werk wordt uitbesteed aan Verduyn Metaaltechniek in Waspik. Bijker: “We houden veel werk in de buurt van de werf, en anders het liefst in Nederland. Zo 10 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication