13

In de pijplijn 25.50 M FLYBRIDGE Een 25,5 meter lang en 6 meter breed modern gelijnd motorjacht met flybridge is eveneens door Cor D. Rover ontworpen. Inclusief de master cabin zijn er zijn er vier slaapkamers, vier badkamers, plus een accommodatie voor de bemanning. In de bouwhal staat het casco in de primer en opvallend is het royale gebruik van glas, alhoewel dat nog niet is geplaatst. Op het maindeck lopen de raampartijen van de vloer tot aan plafond en zelfs in de verschansing is veel glas verwerkt. Voor het oog bestaat de raampartij uit één grote plaat getint glas. Bijker licht toe dat dit modern ogende schip geen vervanging is van het bestaande flybridge Van der Valk model. “We bouwden altijd een wat traditionele stijl en dat is ook de reden dat mensen een Van der Valk kopen, omdat het niet over drie jaar een oud model is. Het bestaande flybridge ontwerp is al tien jaar hetzelfde en dat verandert niet. Het interieur is ook dikwijls tijdloos. Het is een scheepstype dat zijn waarde houdt, het is niet trendgevoelig. Dit ontwerp van Cor D. Rover is dus geen vervanging daarvan, het is gewoon een ander type flybridge.” LEVEN De in september vorig jaar opgeleverde LeVen was oorspronkelijk ook een ‘white label’, volledig custom gebouwd. Ontwerpbureau Vripack ontwikkelde samen met de opdrachtgever, Lucas Silva en zijn ‘owner’s representative’ Barin Cardenas van YachtCreators, een bijna 28 meter lang karakteristiek gelijnd motorjacht. “Gaande de bouw werd de opdrachtgever duidelijk dat het moeilijk is om een nieuw merk op een markt te brengen die al verzadigd is met merknamen. Het is nu een joint label, waarbij LeVen meelift op onze heritage van 52 jaar. Er staat dus een stabiele werf achter, dan hoeven ze alleen nog maar de boot te verkopen. Ons logo staat er nu op en dat wekt vertrouwen. In september 2019 is het schip in Fort Lauderdale opgeleverd. Het is een uniek schip voor de Bahama’s, gebouwd voor Lucas Silva zelf. We boffen dat er mensen in onze industrie zijn die helemaal gek zijn van boten. Voor een tweede LeVen is de engineering gaande. De verwachting is dat er binnenkort al een casco gebouwd gaat VAN DER VALK PILOT 33M EXPLORER Binnenkort begint de bouw van een 33 meter lang Explorer jacht, besteld door een repeat client. Het is de eerste driedekker die Van der Valk bouwt. “Tweeënhalf jaar geleden is er een nieuwe productiehal neergezet op de plaats waar het huis van Wim van der Valk stond”, vertelt Bijker. “Hij vond het na 40 jaar op een industrieterrein wonen welletjes en liet een huis bouwen in Waalwijk. ‘Er komt een tijd dat we die hal nodig hebben’, zei Wim voorspellend, en dat klopt, want we hebben nu die hoogte nodig.” Beeld van de Explorer is nog niet vrijgegeven. Cor D. Rover ontwierp wat Bijker noemt ‘een SUV onder de boten’, de Van der Valk Pilot. ”Deze 26 meter aluminium halfglijder is een mix tussen een Explorer en een jacht. Tenders en toys liggen achterop het dek, ze zijn gemakkelijk in het water te zetten met een kraan op het flybridge dek. De Pilot heeft een robuuste look, maar toch het comfort van een jacht, een crossover. De naval architecture is van Diana Yacht Design. Ik verwacht dat er eerder een klant komt dan dat we er een op voorraad gaan bouwen, want er is uit meerdere hoeken serieuze belangstelling voor. Er is een markt voor, ik ga ervan uit dat er een besteld gaat worden.” JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication