27

VORIG JAAR WERD DE IJZEREN ROMP VAN DE TJOTTER WYLDE BEARCH GERESTAUREERD. OP DE ACHTERGROND DE LEMSTERAAK SALAMANDER. Foto Stofberg krijgen ze meer inzicht in de handelingen. Urencalculatie is immers een wezenlijk onderdeel van het bedrijfsleven. Als je 10 procent sneller weet te werken, dan scheelt dat 6 minuten op een uur. Dat lijkt weinig, maar op een project van, ik noem maar wat, 5.000 manuren scheelt het heel veel. Het gaat erom dat ze dat bewustzijn meekrijgen. Het is niet alleen mooi om met je handen bezig te zijn, maar op een werf telt ook de economische waarde.” De visaak Dolphijn is een dankbaar object voor scholing; op dit langjarige restauratieproject leren stagiaires bijvoorbeeld eikenhouten spanten precies passend te maken. “Het begeleiden van stagiaires moet je wel liggen”, vervolgt Stofberg, “en het kost tijd. Toch is het de moeite waard om nieuwe vaklieden op te leiden en ons vakmanschap over te dragen. Daar profiteert op termijn de hele branche van.” Bij Stofberg lopen jaarlijks twee tot vijf leerlingen stage. Nieuw dit jaar is dat ze een dag in de week ook aan hun eigen project mogen werken, mits er voldoende ruimte is. Stofberg: “We krijgen half april drie nieuwe stagiairs en die mogen hun eigen boot op stapel zetten. Wij kijken trouwens wel mee.” GEKOESTERDE FAMILIESCHEPEN Onderhoud is de rode draad binnen de werf. In het recente verleden bouwde Stofberg met regelmaat nieuwe jachten, met name Lemsteraken. Die hadden en hebben naam en faam; sommige zeilers willen per se ‘een Stofberg’; zoals andere liefhebbers zweren bij een ‘Blom’ of een ‘Kooiman & De Vries’. De vraag naar nieuwbouw is echter weggevallen door de veranderende, vergrijzende markt. Daar staat tegenover dat de bestaande ronde en platbodemschepen worden gekoesterd. Niet zelden zijn de schepen lang in het bezit van een familie en dan wordt eerder besloten zo’n familieschip op te knappen dan het van de hand te doen of het te slopen. Dat opknappen kan ver gaan, zo weet Stofberg. “We hebben bijvoorbeeld de Lemsteraak Strinda van een trouwe klant helemaal vernieuwd. De dooskiel is vervangen door kielbalk, met nieuwe ballast op het vlak. De Mitsubishi diesel is eruit gehaald om te reviseren - de familie was aan die motor gehecht en wilde geen nieuwe - en de machinekamer is EEN STAGIAIRE HOUDT AAN DE BINNENKANT MET EEN DOLLY DE KLINKNAGEL TEGEN. Foto Stofberg helemaal schoongemaakt en opnieuw geschilderd. De tanks zijn onder handen genomen, evenals de schroefasinstallatie en we hebben een nieuw roer gemaakt. De kuip is uit elkaar gehaald en opnieuw ingetimmerd. Daarvoor hebben we het bestaande hout gebruikt, uit het oogpunt van duurzaamheid. Ik had vooraf de familie gewaarschuwd dat een ander schip kopen voordeliger zou zijn, maar ze wilden per se dit schip renoveren. Voor ons een mooie klus die het begrip ‘onderhoud’ ontstijgt. Wat wij doen is vérnieuwbouw … ” SPECIALE DOELGROEP De werf biedt de eigenaren een beperkte mogelijkheid om tijdens de stalling ook zelf werkzaamheden uit te voeren MOOI VAKWERK: MET EEN PNEUMATISCH HAMER WORDEN KLINKNAGELS IN DE ROMP GESTUIKT. Foto Stofberg ‘Vakmanschap overdragen. Daar profiteert op termijn de hele branche van’ JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication