45

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN PROJECT TRITON, EEN 50 METER STALEN ROMP MET ALUMINIUM OPBOUW, HEEFT PROEFVAARTEN ACHTER DE RUG EN WACHT OP EEN KOPER. Foto Dick Holthuis Heesen Yachts in Oss heeft Project Electra verkocht. Het hybride aluminium superjacht van 50 meter, dat op speculatie is gebouwd, werd in februari te water gelaten en zal eind april na intensieve proefvaarten op de Noordzee reeds worden opgeleverd. Heesen verkoopt 50 meter Electra De kopers hebben designstudio Sabrina Monte-Carlo uit Monaco ingeschakeld voor de finishing touch van het door Cristiano Gatto ontworpen interieur. Gatto integreerde organische vormen in zijn ontwerp. Door lage meubelen kunnen de gasten volop genieten van het panoramische uitzicht door de hoge ramen, van vloer tot plafond. De geheel van aluminium gebouwde Electra is het tweede schip in de 50 meter 5000 klasse, met een Fast Displacement Hull Form (FDHF) en een hybride, dieselelektrische voortstuwing. Frank Laupman van Omega Architects ontwierp een stoer exterieur, waar esthetiek en functionaliteit elkaar ontmoeten. Voor twaalf gasten zijn benedendeks zes hutten; de master stateroom bevindt zich voorop het hoofddek, over de volledige breedte. HYBRIDE VOORTSTUWING In de hybride modus tot 9 knopen is het geluidsniveau 46dB, vergelijkbaar met het geluid van zachte regen. Twee watergekoelde DC-asmotoren van elk 127 kW drijven het jacht aan. Bij een snelheid van 9-12 knopen gaan de hoofdmotoren aan en de generatoren af. Bij 12 knopen is het brandstofverbruik 98 liter per uur. In de cruising mode (12-15 knopen) drijven de hoofdmotoren de schroeven aan en zorgen de generatoren voor de elektriciteit aan boord. In de boost-modus, een snelheid van ruim 16,3 knopen, gaan de elektrische asmotoren ook meedoen in de aandrijving. Het volume van het schip blijft net onder 500 GT. TRITON Het tweede superjacht in de nieuwe 50 meter Steel Class van Heesen, project Triton, maakte proefvaarten en wacht nu op een koper. Met twee MTU 8V4000 M63 diesel hoofdmotoren van elk 1.000 kW KENMERKEND IS DE LICHT NEGATIEVE BIJLBOEG VAN DE ELECTRA. Foto Jeff Brown (1.340 pk) haalt het schip een topsnelheid van zeker 15 knopen. Bij een kruissnelheid van 12 knopen heeft het schip, dat voorzien is van een stalen Fast Displacement Hull en een aluminium opbouw, een actieradius van 3.800 mijl. De rondspant romp en bulbsteven dragen volgens de werf bij aan een uitzonderlijk goed vaargedrag, met optimaal comfort voor de gasten. Het exterieur is ontworpen door Clifford Denn, die zich onder meer liet inspireren door de lijnen van klassieke auto’s. Het interieur is van de hand van de Britse design studio Reymond Langton, met accommodatie voor tien gasten in vijf hutten. De eigenaarshut bevindt zich voorop op het hoofddek; de vier gastenhutten zijn gesitueerd op het lower deck. Het interieur is ontworpen door Reymond Langton. www.heesenyachts.com Heesen nam 15 februari een omvangrijke uitbreiding van haar timmerwerkplaats in Winterswijk officieel in gebruik: Heesen Yacht Interiors, voortgekomen uit de acquisitie van interieurbouwer ‘Oortgiese’ in 2000. Heesen neemt 30 nieuwe medewerkers aan, wat het totaal op 130 hooggekwalificeerde vakspecialisten brengt. Heesen kan met de interieurafdeling alles in-huis maken. De tekenaars, meubelmakers, stoffeerders, timmerlieden, polijsters, spuiters en projectleiders zitten nu allemaal onder één dak. De totale productieoppervlakte van Heesen Yacht Interiors in Winterswijk groeit met 2.240 m2 vierkante meter naar 8.100 m2. Daarnaast is er met 332 m2 extra nu bijna 1.000 m2 aan kantoorruimte beschikbaar. JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication