5

IMPRESSIE VAN DE MARIL 28 CAYOS. HET CASCO VAN DE CAYOS IN DE AFBOUWHAL. Droevig detail: het is het laatste ontwerp dat de alom gewaardeerde ontwerper Jan Visser maakte, voor zijn overlijden in 2019. Als eerbetoon heet de eerste boot ‘JAVI’. De weduwe en een zoon van Visser waren bij de officiële presentatie aanwezig. SPORTIEVE WEEKENDER De Antaris X is niet het enige nieuwe model dat de werf dit jaar uitbrengt. Eind februari arriveerde het casco van de Makma Cayos 28 op de werf voor verdere afbouw. Een sportieve weekender met veel kuipruimte én voorin een kleine accommodatie voor overnachting door twee personen. Het model, dat omschreven zou kunnen worden als ‘cruiser-tender’, is ontworpen door Vripack in Sneek. Met de 28-voeter valt rustig te toeren, maar hij nodigt uit tot vlot varen. Het onderwaterschip is daarop afgestemd, met scherpe voorvoet, dito kimmen en een relatief plat achterschip. In de kuip staat een groot zonnebed SLOEP 2.0: DE ANTARIS SIXTY6, EEN SUCCESNUMMER. op de motorkist, met aan stuurboord een doorgang naar het zwemplatform. De stuurstand zit aan stuurboord en midscheeps daarachter is een kombuis met kookplaat, wasbak en 70 liter koelkast. Verder wordt de Cayos 28 uitgerust met een comfortabele hoekbank. Een afsluitbare toiletruimte met een vast toilet is standaard. Optioneel is luxe betimmering inclusief een tweepersoons bed (2.10 m) leverbaar. De maten van de Cayos 28 zijn 8,55 x 2,70 x 0,80 m. De kruiphoogte is circa 1,30 m. Een Yanmar 80 pk diesel is standaard, maar ook dit eerste model krijgt een dikke Yanmar van 250 pk en een rijke uitrusting. De Cayos 28 moet rond de komende zomer in de vaart komen. WENSEN INVENTARISEREN Het plan is om daarna ook een Makma Cayos 27 uit te brengen. De naam is trouwens afgeleid van een eiland voor de Cubaanse kust en voldoet aan de ongeschreven regel om nieuwe Makma modellen met de letter ‘c’ te laten beginnen. ‘In tien jaar negen nieuwe modellen’ Met de twee nieuwe jachten voldoet Aquatec in elk geval aan de zelf opgelegde eis om ieder jaar minstens een nieuw model te introduceren. “Je moet blijven ontwikkelen. Als je dat risico niet durft te nemen, kom je niet verder”, zegt Schiphof, “bovendien weten wij de markt goed in te schatten en voor de ontwikkeling van nieuwe boten gaan we niet over een nacht ijs. We inventariseren ook de wensen en opmerkingen uit de eigen klantenkring.” JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication