50

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Rollenbaan verhoogt efficiency bij Linssen Yachts De productie van stalen motorjachten bij Linssen Yachts in Maasbracht verloopt sinds dit jaar nog efficiënter. Eerder werden de productielijnen en -processen al opnieuw ingericht, eind vorig jaar was het centrale magazijn aan de Brouwersstraat aan de beurt, waar onder meer een nieuwe rollenbaan is geïnstalleerd. Het betekende een grote verandering binnen de Linssen-werf, waar continu zo’n 30 tot 35 jachten in productie zijn. Het magazijn werd omgebouwd tot een ‘Logimag’, dat volledig is ingericht op een efficiënte logistiek en bedrijfsvoering. Het sluit naadloos aan bij de Logistics and Computer-Aided Manufacturing (Logicam) flow-productietechnologie van Linssen Yachts. JUST-IN-TIME Door de Logicam-productieprocessen werden de jachten in de loop der jaren steeds efficiënter, sneller en verfijnder geproduceerd. Dat betekende dat producten en onderdelen steeds meer just-in-time nodig waren. Binnenkomende pakketten met materialen kunnen nu in de volgorde ‘first in first out’ (FIFO) worden uitgepakt, gecontroleerd en ingeboekt. Doordat de materialen automatisch naar achteren rollen kunnen magazijnmedewerkers alles in één keer inruimen op de juiste plek, wat veel looptijd scheelt. Ook pallets met materialen kunnen op de rollenbaan in FIFO-volgorde worden uitgepakt, gecontroleerd en ingeboekt. Aan het einde van de baan is een heftafel ingebouwd. Magazijnmedewerkers kunnen de pallets hierdoor ergonomisch verantwoord op hun eigen werkhoogte uitpakken. MINDER ZOEKWERK Alle materialen die nodig zijn voor één jacht worden voortaan bij elkaar opgeslagen. Dit betekent minder zoekwerk voor de medewerkers. Om die reden wordt er nu ook taakgericht gewerkt in het magazijn. Alleen de materialen voor één specifieke taak worden naar de productie gebracht en dus niet alles in één keer. Dit levert ook minder afval op de werkvloer op. Bovendien is er een inpaktafel geplaatst om materialen sneller klaar te maken voor verzending. Papierwerk is niet meer nodig, alles wordt nu digitaal verwerkt in het magazijn. www.linssenyachts.com Grondlegger Linssen Yachts overleden Jac Linssen, oprichter van Linssen Yachts uit Maasbracht, is 19 maart op 98-jarige leeftijd overleden. Hij was de grondlegger van een imposante jachtwerf, die anno nu jaarlijks circa 70 stalen motorjachten bouwt. Er varen inmiddels ruim 3.500 Linssen-jachten rond tot 15 meter lengte. Jac Linssen overleed op de naamdag van de heilige Sint Jozef, de patroonheilige van timmerlieden, waarnaar hij ook het bedrijfje had vernoemd waarmee hij in 1949 in Maasbracht begon: Machinale Houtbewerking St. Jozef. In een loods van zijn schoonvader bouwde Linssen in het begin stuurhutten van teakhout voor binnenschippers. Van het afvalhout maakte hij stuurwielen, wat zo’n grote vlucht nam dat hij daarvoor ook nieuw teak moest inkopen. Hij leverde in 1957 zelfs het stuurwiel voor de ‘Groene Draeck’ van prinses Beatrix. De werf bouwde ook stalen roeiboten, vletten en werkboten en in 1957 volgden de 50 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 eerste stalen motorjachten, de St. Jozefvlet 500, 600 en 700. Aan de Industriehaven in Maasbracht begon Linssen naast een scheepsreparatiebedrijf toen al met het seriematig bouwen van jachten. Telkens lagen twee boten in de showroom en waren er een zestal in aanbouw. In 1964 ontwikkelde Linssen de eerste motorkruisers: de Limburgia-serie. In 1968 kwam zoon Jos in het bedrijf, en later ook zijn broers Jan en Peter. Jos nam in 1975 het roer over van zijn vader, die in de jaren tachtig met pensioen ging. Jac en Ruben - de zonen van respectievelijk Jan en Harry - vormen samen met Yvonne, dochter van Jos – sinds 2010 de derde generatie in het familiebedrijf. “Door hard werken en met zijn ondernemersgeest wist hij de onderneming succesvol uit te bouwen tot een toonaangevend bedrijf. Zijn filosofie en visie zijn altijd een inspiratiebron geweest voor zijn zonen en kleinkinderen die het bedrijf hebben voortgezet”, aldus het management en personeel van Linssen Yachts.

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication