47

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Expeditiejacht Feadship met reuze-gyroscoop Feadship-werf Koninklijke De Vries in Aalsmeer is bezig met de afbouw van een 55 meter lang expeditiejacht, aangeduid als Project 708. Het casco werd gebouwd door Scheepswerf Slob in Papendrecht, onderdeel van de De Vries Groep. Het werd eind oktober overgevaren naar Aalsmeer. Het schip is bestemd om te gaan varen in arctische wateren, de Noordwest- en Noordoost Passage, en heeft daarom een stalen romp met ijsklasse. Omdat stabilisatorvinnen de kans lopen op beschadiging door ijs, is project 708 voorzien van het volgens Feadship grootste gyroscopisch systeem dat ooit is gebouwd. De leverancier is GyroMarine uit Italië. Het gaat om de GM 600 gyroscoop, met een gewicht van 23 ton. Project 708 krijgt veel zwaar maritiem speelgoed aan boord, zoals een onderzeeër van 6,3 ton die op het lange vlakke achterdek wordt gestald. Een boordkraan met een hefvermogen van 7 ton en een reikwijdte van bijna acht meter, tilt de onderzeeboot straks in en uit het water. De kraan zal ook worden PROJECT 708 PASSEERT HET NOORDEREILAND IN ROTTERDAM, OP WEG NAAR AALSMEER. Foto Feadship gebruikt voor het tillen van een limousinetender en de auto van de eigenaar. Het exterieur van Project 708 is ontworpen door Philippe Briand en Vitruvius Yachts, de laatste nam ook het scheepsbouwkundig ontwerp voor rekening, samen met Feadship De Voogt Naval Architects. Het interieur is van de hand van Danielle Boutsen van Boutsen Design. De oplevering is eind 2021 gepland. www.feadship.nl Overladen met Neptune awards Feadship is bij de World Superyacht Awards overladen met alle drie de Neptunus-trofeeën waarvoor het was genomineerd, voor de Pi, Najiba en Lady S, elk in hun respectievelijke categorieën. De Pi kreeg ook de ultieme onderscheiding: Motoryacht of the Year. De jury bestond volledig uit eigenaren van superjachten. De online ceremonie, gehost vanuit Londen, werd bijgewoond door honderden uitgenodigde gasten van over heel de wereld, en de prijzen werden live op het scherm onthuld. NAJIBA De 58 meter lange Najiba werd uitgeroepen tot beste waterverplaatsende motorjacht tussen 500 GT en 999 GT. Philippe Briand was verantwoordelijk voor de stijl en werkte samen met Feadship De Voogt Naval Architects aan de scheepsarchitectuur van het jacht, dat een topsnelheid haalt van 17 knopen. PI In de categorie waterverplaatsende motorjachten tussen 1.500 GT en 1.999 GT, werd de 77,30 meter lange Pi als unanieme winnaar NAJIBA PI uitgeroepen, en later dus ook voor de over-all award. De juryleden verklaarden dat haar “opmerkelijke bouwkwaliteit wordt gecombineerd met uitmuntend design en innovatie”. Het interieur van de Pi werd ontworpen door Sinot Exclusive Yacht Design en het exterieur door Jamsen. De jury bewonderde hoe Feadship bij de Pi vele obstakels overwon. “Het beste voorbeeld hiervan is de integratie van kamerhoge ramen zonder verticale raamstijlen, om de droom van de eigenaren te creëren van een hoofdsalon die echt één is met het exterieur.” LADY S De derde onderscheiding was in de klasse waterverplaatsende motorjachten tussen 2.000 GT en 4.999 GT, waarbij de Lady S van 93 meter ‘de duidelijke winnaar” werd genoemd. Dit schip is het resultaat van Feadship en de zeer betrokken eigenaren die samenwerkten met Michael Leach Design en Reymond Langton Design. De juryleden bewonderen de enorme ramen en de koele elegantie van de eigenaar- en de gastenverblijven, en waren gefascineerd door de vele speciale kenmerken van de boot. Deze omvatten een grote fitnessruimte op het brugdek met een weids uitzicht van 180 graden en een prachtige strandclub, evenals de enige Dolby 3D IMAX-bioscoop die ooit op een superjacht is geïnstalleerd.” LADY S TECHNISCHE SPECIFICATIES PROJECT 708 Lengte o.a.: 54,90 m. Breedte: 10,35 m. Diepgang (geladen): 2,99 m. Dieseltank: 140.000 l. Verswatertank: 25.000 l. Hoofdmotoren: 2x MTU 12V2000M72, 1.471 pk elk Generatoren: 2x Zenoro 208 kWe Snelheid: 14,5 knopen (top)/12 knopen (kruisend) Actieradius: 5.500 mijl JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication