8

van DNV GL. Dan komt het weer terug naar Nederland en gaan wij er verder aan bouwen. Voordat we überhaupt iets in de duikboot stoppen is er dus al heel wat aan voorafgegaan.” Voor de Factory Acceptance Trials van de duikboot komt DNV GL naar Breda. Indien goed bevonden gaat de sub door naar de Harbour Acceptance Trials en dan de Sea Acceptance Trials (SAT), zoals die ook in de jachtbouw worden gehanteerd. De SAT gebeurt op 40 meter diepte in het Grevelingenmeer, daar heeft de Koninklijke Marine een put gegraven om duikers op te leiden, die U-Boat Worx mag gebruiken. Het grootste deel van de subs gaat naar Curaçao om af te testen. Nabij het opleidingscentrum kan direct op grotere diepte worden gedoken. MAGAZIJN Een duikboot wordt samengesteld uit meer dan 10.000 onderdelen. Tachtig procent daarvan is custom, wordt op maat besteld. “Om de levertijd van een sub te kunnen garanderen en de kwaliteit te kunnen waarborgen, kan je niet op één paard wedden, en dus hebben we voor dezelfde onderdelen meerdere leveranciers”, aldus Heijdra. “We hebben daardoor ondanks corona gelukkig geen leverantieproblemen, waardoor de productie vertraagd zou kunnen worden. In het magazijn worden zo’n 50 tot 60 bestellingen op dagbasis aangeleverd. Ze worden allemaal gecheckt en gaan naar quality control, die van elk onderdeel nagaat of de certificaten kloppen Per sub worden de aangeleverde onderdelen op voorraad gelegd en op aanvraag aan de monteurs geleverd. “Zo blijft de productiestroom goed op orde. De monteurs hoeven nooit hun eigen onderdelen te pakken en hoeven dus niet in het magazijn te komen. Zo kan er ook nooit een onderdeel zoekraken. Alles wat naar de productieafdeling gaat is al gecheckt en intern gekeurd.” Zelfs in het huidige digitale tijdperk moeten alle certificaten niet alleen digitaal beschikbaar zijn, maar ook in print worden meegeleverd, een paar koffers aan documenten per duikboot. TEKST EN FOTO’S RENS GROENENDIJK U-Boat Worx is in november begonnen met de seriematige bouw van de ‘Nemo’, een trailerbaar 2-persoons duikbootje. De NEMO weegt 2.500 kilo en is slechts 1,55 meter hoog. Gemikt wordt met name op eigenaren van jachten onder de 30 meter. De NEMO neemt slechts 2,35 bij 2,80 meter ruimte aan dek in.De eerste serie van tien wordt op dit moment gebouwd. Seriebouw NEMO begonnen Marketing manager Roy Heijdra geeft een toelichting: “De NEMO is voor een veel grotere jachtenmarkt interessant, met name de kleinere expeditiejachten, zoals Lynx die bijvoorbeeld bouwt. Met de Italiaanse designstudio Officina Armare zijn we ook een samenwerking aangegaan. Ze hebben een daycruiser ontwikkeld waar een NEMO achterop geplaatst kan worden. We maken onze afzetmarkt hiermee veel groter dan de superjachtindustrie en de cruisemarkt.” Bij de aanschafprijs van bijna een miljoen euro is inbegrepen dat de koper van een NEMO op Curaçao een fulltime training krijgt van twaalf dagen. Daarmee is hij of zij gecertificeerd piloot. “We merken dat de klanten die een NEMO hebben gekocht zelf de opleiding willen doen. Het is een avontuurlijk publiek”, aldus Heijdra. RED DOT AWARD U-Boat Worx heeft met de NEMO een prestigieuze Red Dot Award gewonnen voor uitmuntend design en wordt erkend als ‘best of the best’ in de categorie ‘Mobiliteit en vervoer’, en streeft daarmee ontwerpen uit automotive industrie voorbij. Roy Heijdra laat trots het dikke boek zien met winnaars van een Red Dot Award 2020/2021, met op twee pagina’s aandacht voor NEMO. De ‘Red Dot’ is een internationale award voor hoogwaardig productdesign en kwaliteit. Een wereldwijd panel van experts beoordeelde 4.170 inzendingen uit 52 landen. De jury kent na intensief overleg alleen het Red Dot-kwaliteitszegel toe aan uitmuntende projecten en merken. “Het winnen van een Red Dot Design Award is een bekroning voor ons bedrijf”, aldus Bert Houtman, oprichter en CEO van U-Boat Worx. “Het bevestigt voor onze klanten dat onze ontwerpen van wereldklasse zijn. Ze zijn niet alleen de eersten die onontdekte plekken verkennen met de beste mini-duikboten ooit gebouwd, maar doen dat ook nog eens in stijl.” www.nemo-submarine.com 8 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication