18

Redactie Rens Groenendijk en Laurens van Zijp Duurzaam voorwaarts! De duurzame voortstuwing van pleziervaartuigen is een hot issue. Fabrikanten ontwikkelen steeds schonere motoren en ook worden er flinke stappen gezet bij het elektrisch, dan wel hybride varen. De opslag van elektriciteit gebeurt steeds efficiënter, al is daarin nog een lange weg te gaan. Jachtbouw Nederland biedt een overzicht van een aantal belangrijke ontwikkelingen en de toekomstvisie van toonaangevende fabrikanten. 18 “Volvo Penta omarmt de elektrische transformatie en zal toonaangevend zijn in deze nieuwe technologie”, zegt Björn Ingemanson, president van Volvo Penta. Het is volgens hem een transitie voor de lange termijn. De komende jaren zullen verbrandingsmotoren nog de meest geschikte toepassing voor aandrijvingen blijven. “Volvo Penta is al enkele jaren bezig met elektrificatie”, zegt Johan Inden, chief technology officer. “We hebben al veel tijd geïnvesteerd in het ontwikkelen van technologieën voor duurzame energieoplossingen. De geavanceerde engineeringprojecten die we momenteel uitvoeren en testresultaten geven ons vertrouwen dat we op de goede weg zijn om de juiste technologie voor elektrificatie te leveren.” Volvo Penta heeft de eigen organisatie geherstructureerd om de overschakeling naar geëlektrificeerde stroom te versnellen en heeft zich gecommitteerd aan een ambiDoor Gerwin Klok, branchemanager NJI Doorbraak in batterijtechniek IMEC meldt een belangrijke doorbraak te hebben bereikt op het gebied van tractiebatterijen. Onderzoekers van dit toonaangevende Europese onderzoeks- en innovatieinstituut op het gebied van nano-elektronica, energie en digitale technologie ontwikkelden een nieuw nanomateriaal voor vastestof Li-ion batterijen en verwerkten dit in een batterijcel. De cel presteert beter dan andere vastestofbatterijen en de verwachting is dat met deze ontwikkeling straks de helft meer afstand afgelegd kan worden met elektrische voer- en vaartuigen. Toch moeten wij dergelijke doorbraken met een korreltje zout nemen, al is ieder stapje er één. De transitie naar duurzame energie zal pas echt effect krijgen wanneer overheden de markt hiertoe dwingen. Nieuw nanomateriaal Elektrische auto’s en boten breken nog steeds niet echt door bij het grote publiek door de beperkte actieradius en lange oplaadtijd van de accu’s, ondanks voortdurende verbeteringen op dit vlak. Betere accu’s zijn ook nodig omdat de wereld steeds meer zal draaien op zonne- en windenergie, en de daarmee opgewekte energie moet ergens opgeslagen kunnen worden. Momenteel worden ‘natte’ Lithium-ion (Liion) batterijen toegepast in elektrische voertuigen. ‘Nat’ omdat het elektrolyt in de batterij een vloeistof is, met alle nadelen, beperkingen en (ontploffings) risico’s van dien. Elektrolyt zorgt voor het inwendige transport van de Lithium-ionen tussen de twee polen van de batterij, maar houdt de elektronen die voor de stroom zorgen tegen. De onderzoekswereld werkt nu aan een nieuw type batterij op basis van een vast elektrolyt en een nanocomposiet materiaal dat wordt aangebracht als vloeistof en pas achteraf in een vaste stof wordt omgezet. Deze batterijen beloven een hogere energiedichtheid (meer energie bij hetzelfde volume), betrouwbaarheid en levensduur, en kunnen bovendien sneller worden opgeladen. Betere batterij De geleidbaarheid van vastestof-elektrolyten was tot nu toe veel te laag, waardoor enkel heel dunne batterijen (voor sensoren) tot de mogelijkheden behoorden. IMEC slaagde erin om een vastestof elektrolyt te ontwikkelen met een energiedichtheid van 200 Wh/liter en een laadsnelheid van 0,5C (2 uur), waarmee het prototype batterij al aanzienlijk beter presteert dan andere vastestof-batterijen. IMEC verwacht dat het mogelijk is om tegen eind 2018 Volvo Penta zet in op elektrificatie Volvo Penta heeft zich ten doel gesteld een drijvende kracht te worden in duurzame energieoplossingen. Daarom zet de Zweedse fabrikant van maritieme voortstuwingsinstallaties in op hybride en volledig elektrische aandrijflijnen, die geëlektrificeerde oplossingen bieden in zowel het maritieme als industriële segment. Het jaar 2021 is genoemd als deadline. tieuze opvoering van het investeringsprogramma voor elektrificatie. Op de Zweedse hoofdvestiging is een laboratorium voor ontwikkeling en testen van elektromobiliteit gevestigd. Als een Tier 1-partner voor veel toonaangevende fabrikanten van apparatuur in de maritieme en industriële segmenten bevindt Volvo Penta zich in een unieke positie om de bewezen elektrische platforms van de Volvo Group verder te ontwikkelen en toe te passen voor geavanceerde producten. “We hebben een grondig inzicht in energiesystemen in een groot aantal verschillende toepassingen, die we zullen gebruiken om klanten te helpen de transformatie naar duurzame energieoplossingen in de komende maanden en jaren tegemoet te gaan”, concludeert Inden. “Deze oplossingen zullen niet alleen duurzamer zijn, ze zullen ook hoge prestaties leveren - een compromisloos win-win-aanbod voor klanten en het milieu.” Volvo Penta’s chief technology officer, Johan Inden en system engineer Karin Åkman in het nieuwe laboratorium van het onderzoekscentrum voor elektromobiliteit in Gothenburg. www.volvopenta.com Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication