20

Duurzaam voorwaarts! Emissie-tool brengt uitstooteisen in kaart De uitlaatgassen van motoren moeten schoner. Omwille van milieu en gezondheid moet de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals stikstofoxides en fijnstof, omlaag en daarom worden emissie-eisen in Nederland en de EU steeds strenger. Scheepsmotoren vallen onder de zogenoemde ‘Non Road Mobile Machinery’ (NRMM). De Vereniging Importeurs Verbrandingsmotoren (VIV) heeft een ‘emissie-tool’ op de site gezet. Het geeft een overzicht van alle emissie-eisen. “We hebben te maken met een aantal regimes wat emissies betreft”, zegt VIVdirecteur Michel Voorwinde, “maar tot dusver was er nergens één overzicht waar je kon zien welke emissie-eisen er gelden voor machines met een verbrandingsmotor. Daarom heeft de VIV al die informatie ondergebracht in de emissie-tool. Daarmee zijn gemakkelijk de juiste waardes terug te vinden.” Een proef op de som bevestigt dat. Op www.verbrandingsmotor.nl/emissietool verschijnt na een paar muisklikken de gezochte informatie. De eerste stap is: ‘selecteer een hoofdcategorie’. Daarin klikken we op ‘motoren voor pleziervaartuigen’. Stap 2 is: ‘selecteer een subcategorie’, waarin we op ‘dieselmotoren’ klikken. Eventueel kun je stap 3 kiezen voor ‘RCD I of RCD II’. Zoeken op trefwoord kan trouwens ook. Naar beneden scrollend verschijnt een overzicht ‘RCD I en RCD II’, waarin de grenswaarden in g/kWh zijn weergegeven. De motoren zijn niet per merk vermeld, maar zijn ingedeeld naar cilinderslag volume SV (l/cil) en PN (kW), waarbij PN nominaal vermogen is. De grenswaarden die worden gegeven zijn: CO (koolmonoxide), HC (koolwaterstoffen), NOx (stikstofoxiden) en PM (roetdeeltjes/fijnstof). De RCD II geldt voor de binnenwateren; voor zeegaande pleziervaartuigen gelden de IMO Tier eisen en daarvan zijn tabellen met IMO Tier I, Tier II en Tier III emissienormen te vinden. De emissie-tool is voor iedereen toegankelijk. www.verbrandingsmotor.nl/emissietool 20 Digitale controller Jet Thruster Karyvo ontwikkelde als distributeur voor Nederland van de Jet Thruster van Holland Marine Parts een nieuwe digitale controller voor het manoeuvreersysteem op waterdruk, het alternatief voor de hek- en boegschroef. De eerste generatie Jet Thrusters werd elektrisch bediend. Technisch partner Karyvo ontwikkelde een nieuw digitaal systeem, dat naadloos kan aansluiten bij een bestaande boegschroef. De ervaring leert dat veel boten een boegschroef hebben, maar geen hekschroef. Door een Jet Thruster in het achterschip te monteren gaat het manoeuvreren een stuk gemakkelijker, mede omdat met de nieuwe controller beide systemen naadloos samenwerken. Het is te combineren met elk type boegschroef dat op de markt is, een belangrijk voordeel bij refits. De controller is ingebouwd in een waterdichte behuizing, te installeren via ‘plug&play’. De Controller is bij TÜV getest voor alle geldende normeringen binnen de jachtbouw. Karyvo levert niet alleen Jet Thrusters, maar bouwt ze ook regelmatig in. www.karyvo.nl VGT aanwinst Bukh De laatste uitbreiding van de Deense motorenfabrikant Bukh is de overname van MarineDiesel AB, de Zweedse fabrikant van VGT scheepsmotoren. Deze dieselmotoren zijn gebaseerd op het lichte en krachtige GM V8 blok en zijn zeer geschikt voor snelle man-overboord-boten en interceptors. Hiermee is de range verder compleet gemaakt en levert Bukh gespecialiseerde motoren voor de reddingsbootindustrie, crew tenders, werkboten, etc. in een vermogensrange van 24-800 pk. Het Deense Bukh produceert al sinds 1899 motoren. Met meer dan 100 jaar ervaring heeft het merk zich ontwikkeld één van de meeste betrouwbare motoren ter wereld, één van ’s werelds toonaangevende leveranciers van SOLAS goedgekeurde motoren voor reddingsboten. Het merk wordt in Nederland vertegenwoordigd door Clouds International. Søren Christiansen, CEO en eigenaar van Bukh kondigde na de overname reeds aan dat de huidige range van de VGT motoren van 300 tot 500 pk zal worden aangevuld met een groter model, later dit jaar. “Bukh heeft meer dan een eeuw ervaring met het ontwerpen van motoren voor de maritieme sector en zal doorgaan met research en de ontwikkeling van nieuwe technologieën, want dat is ons bedrijfs-DNA.” www.clouds.nl Krachtige Vetus-accu Compact, krachtig en langdurig belastbaar: het zijn kenmerken van de nieuwe VEDC1110TC 12 volt en 110 ampère accu van Vetus. Door de dikkere accuplaten kan deze batterij dieper worden ontladen (tot 75%) dan conventionele accu’s en hij is bruikbaar voor cyclische toepassingen. Dit maakt deze accu zeer geschikt voor elektrisch varen, waarbij langere tijd een constante ontlading plaatsvindt. Hij kan ook dienstdoen als start- of ankerlieraccu. De afmetingen zijn 330 x 175 x 240 mm. www.vetus.com Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication