21

In een mini-pitch presenteert zich een aantal bedrijven met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van voortstuwing. Mini-pitch Trends in voortstuwing Glendinning Propilot Het Amerikaanse bedrijf Glendinning, in Nederland vertegenwoordigd door Exalto, is al jaren in de markt met elektronische motorbesturingen. Ook maken ze voor fabrikanten besturingen, o.a. voor Honda. De elektronische motorbesturingen zijn gemeengoed geworden en worden standaard op veel nieuwbouwschepen toegepast en geïnstalleerd bij refits van oudere schepen. Met de installatie van de Glendinning ProPilot wordt manoeuvreren en aanmeren mogelijk met een paar simpele bewegingen met een joystick. Het systeem maakt gebruik van de hek- en boegschroeven. Ook te gebruiken met alleen boegschroeven en bestaande aandrijving. De installatie is zeer eenvoudig en kan worden toegevoegd aan de bestaande beNieuwsstroom Mercury Marine KD Propulsions uit Urk, dealer van Mercury Marine, kijkt doorgaans niet meer op van de aanhoudende stroom nieuwe producten van de bouwer van buitenboordmotoren uit Fond du Lac in Wisconsin (VS). Maar nu is er meer aan de hand, aldus het bedrijf. Mercury Marine begon dit jaar op de Miami International Boat Show met de introductie van een compleet nieuwe lijn 3.4 liter FourStroke V6 motoren in het vermogen van 175, 200 en 225 pk. Verder een 150 Pro XS op basis van de huidige 3.0 liter 150 pk FourStroke, maar dan met de power van de Pro XS range. En dan ook nog de introductie van dezelfde nieuwe 3.4 liter Cummins X15: sterk en schoon Op de vakbeurs Seawork in het Engelse Southampton is begin juli de nieuwe range Cummins X15 diesels gepresenteerd. De Amerikaanse motoren, met vermogens tussen de 450 en 600 pk, zijn geschikt voor breed gebruik in de scheepvaart en dus ook voor motorjachten. Ze voldoen aan de emissie-eisen van EPA Tier 3 en IMO Tier II. Door toepassing van het XPI commonrailsysteem met extra hoge druk wordt volgens de fabrikant de brandstof maximaal verbrand. De X15 is uitgerust met het CM2350 motormanagementsysteem. Dat biedt geavanceerde diagnose- en controlemogelijkheden. www.cumminseurope.com V6 in een 200 pk SeaPro uitvoering voor de zwaardere en commerciële applicaties. Drie maanden later lanceerde Mercury Marine een aanvullende range buitenboordmotoren van nog eens dertien geheel nieuwe modellen in de product range Verado, FourStroke, SeaPro en Pro XS. De laatste twaalf modellen zijn overigens de ontwikkeling van Mercury’s nieuwste 4.6L V8 motor in het vermogen tussen 200 en 300 pk. Alle nieuwe motoren zijn wederom lichter, sterker, stiller, zuiniger, sneller en makkelijker in onderhoud dan hun voorgangers. De motoren zijn in meerdere kleuren te bestellen en er kan sturing met een can-bus kabel. De besturing is simpel in te regelen met software en te gebruiken met elk merk hek- of boegschroef. Het maakt niet uit of het elektrische, hydraulische, enkele snelheid of proportionele besturing hek- en of boegschroeven zijn. Alles bij elkaar is het een systeem dat ervoor zorgt dat de booteigenaar zorgeloos en gemakkelijk kan manoeuvreren in elke situatie. www.glendinningprods.com www.exalto.com 21 gekozen worden voor kleuraccenten op de motorcovers. Tevens is een ‘paint ready’ paneel beschikbaar voor custom styling. www.kdpropulsions.nl ‘Kleine’ Suzuki DF325A De allernieuwste buitenboordmotor van Suzuki Marine, de DF325A, is het kleine broertje van de DF350A en levert eveneens bijzonder hoge prestaties. Op het eerste gezicht lijken de twee motoren identiek, maar de DF325A zit technisch toch anders in elkaar en is voor een doel ontworpen, aldus dealer KD Propulsions. Aan technische hoogstandjes is in deze buitenboordmotor volgens KD Propulsions absoluut geen gebrek! Dit zijn er met gemak al negentig en daarmee is hij dus niet anders dan zijn grotere voorganger. Wat de DF325A echt bijzonder maakt is dat de motor naast een lagere compressieverhouding ook ‘s werelds eerste en enige 300+ pk-buitenboordmotor is die op loodvrije benzine met een octaangehalte van 91 kan draaien. Dit zonder de negatieve bijeffecten waar alle andere hoge compressie motoren rond dit vermogen wel last van hebben met een octaangehalte van 95 of 98. Dit maakt de motor wereldwijd inzetbaar. Het lagere vermogen in combinatie met het dual propeller design maakt de motor extra geschikt voor de zwaardere bootapplicaties en meer continu gebruik. www.kdpropulsions.nl Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication