36

De Zeelanders worden in een opvallend schone hal afgebouwd. uit twee D13, 6-cilinder motoren van 12.8 liter, gekoppeld aan trekschroeven. Met die voortstuwing is een topsnelheid van 42 knopen haalbaar. 36 Dankzij optimale isolatie van geluid en demping van trillingen is deze Zeelander, ondanks het grote vermogen, bijzonder stil. Er zijn extra ontdreuningsplaten en isolatiemateriaal aangebracht en de motoren en pompen staan dubbel flexibel opgesteld. Om de krachtige motoren te kunnen plaatsen zijn nieuwe sterkteberekeningen uitgevoerd. De romp kreeg een dikker laminaat van boeg tot midscheeps en is ook rond de machinekamer versterkt. Productie De bouw van de Zeelanders is semicustom. De rompvorm ligt vast, maar voor Voorjaarstocht met eigenaren naar Düsseldorf. de rest kan een klant veel wensen laten doorvoeren. Zoveel flexibiliteit is natuurlijk mooi, maar staat nogal haaks op een gestroomlijnde productie; geen onbelangrijk facet van een werf. Op een gegeven moment moet er materiaal worden besteld en mankracht worden ingehuurd. Menno Versluis is als hoofd productie de man die daar voor verantwoordelijk is. Versluis: “Het begint natuurlijk met het bestellen van een casco. Voor de Z55 hebben we een casco op voorraad, om snel te kunnen leveren. Er is altijd een intensieve fase waarin je dingen met de klant gaat afstemmen. Dat moet je grondig doen, om verrassingen naderhand uit te sluiten. Onze ‘built spec’ is een boekwerk van 78 pagina’s. Zodra wij alle gegevens hard hebben, kunnen we materialen gaan bestellen en de interieurbouwer een definitieve opdracht geven.” Versluis legt uit dat er zes bestelfases zijn. “Alle componenten die wij inbouwen zijn wereldwijd verkrijgbaar en te servicen, dat is een must, zeker ook voor de Amerikaanse markt. We werken uitsluitend met A-merken, zoals Volvo IPS, Garmin en Fusion. Als de boot klaar is, volgt hier in Nederland de overdracht. Dan kunnen we eventuele onvolkomenheden makkelijk oplossen. Daarna gaat de boot naar zijn bestemming, waar we hem in bedrijf stellen.” Zichtbaar zijn Voordat potentiële eigenaren binnenboord zijn, moeten ze eerst bereikt worden. Hoe doet Zeelander dat? Van den Berg: “Dat is een vraag die elke werf zich moet stellen. De werf van Zeelander in Groot-Ammers. Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication