44

Jachtbouw Nederland 4 nieuws van Nederlandse jachtwerven Tekst en foto’s Rens Groenendijk Met een 400 tons kraan van M.J. van Riel werd 10 juli een 45 ton zware Executive 1700 MK2 in Waspik te water gezet. Foto Rens Groenendijk Werf uit Waspik heeft volle orderportefeuille Van den Hoven: alle hens aan dek! Van den Hoven Jachtbouw in Waspik, sterk in staal, heeft het razend druk. Werd 10 juli een 17 meter motorjacht te water gelaten, anderhalve week later verkocht de werf een 15 meter motorjacht. Een tweede 17 meter jacht is in de afbouwfase, terwijl voor een bestaande klant een 21 meter jacht wordt gebouwd, dat volgend jaar zomer wordt opgeleverd. Om nog aarzelende klanten snel over de streep te kunnen trekken, bouwt Van den Hoven ook nog een 15 meter demoboot. En dan zijn er bovendien nog vergevorderde plannen voor een snelvarend aluminium motorjacht. 44 Dochter Michelle (23), die na een studie als bedrijfskundige sinds vorig jaar ook in het bedrijf werkt, heeft net als haar vader commercieel talent. Zij verkocht medio juli de Van den Hoven Executive 1500 MK2 demoboot, haar eerste zakelijke succes. “De koper was zo weg van de boot dat hij in een week tijd de knoop doorhakte. Het schip kon direct worden geleverd omdat het een demoboot betrof; de eigenaar kon nog juist voor de zomervakantie gaan varen. Je ziet hier het belang van een goede website, want voor deze koper was dat de eerste kennismaking met onze werf. We hebben veel werk van onze website gemaakt. Zodra je de pagina opent, zie je direct indrukwekkende dronebeelden over de hele breedte. De site bevat veel video’s, aansprekende fotografie en heeft een aantrekkelijke vormgeving.” Toekomst Bart van den Hoven is hard bezig met de toekomst van het bedrijf, waar behalve zijn dochter Michelle en vrouw Monique over een paar jaar ook zijn zoon Julian bij betrokken zal zijn. Die gaat eerst een nautische opleiding aan de IVA in Driebergen volgen. De stalen motorjachten van Van den Hoven in een range van 15 tot 22 meter vinden gretig aftrek bij senioren uit Nederland en de direct aangrenzende landen. “Om een nieuwe doelgroep aan te spreken, vermogende veertigers en vijftigers, ook uit andere Europese landen, zijn we bezig met de ontwikkeling van een snelvarend aluminium motorjacht, de Voyager 1800.” Van den Hoven werd aan het denken gezet na een bezoek vorig jaar van journalisten uit Italië, Spanje en Scandinavië via de HISWA Orange Yachting Group. “De journalisten vertelden na een vaartocht dat ze onze jachten prachtig vonden van ontwerp en afwerking, maar dat ze door hun lage snelheid onverkoopbaar zijn in hun thuislanden, omdat de afstanden in de watersportgebieden daar veel groter zijn. De doelgroep die ik voor ogen heb wil na een drukke werkdag graag het water op en snel genieten.” Van den Hoven heeft ontwerper René van der Velden een aluminium jacht van 18 meter laten tekenen, dat met twee Volvo Penta 750 pk diesels een snelheid moet kunnen halen van 21,5 knopen. Eind dit jaar zal bij een nader aan te wijzen werf begonnen worden met de bouw van het casco, zodat het schip volgend jaar zomer bij Van den Hoven afgebouwd kan worden. Naval architect Fred van Dorresteijn ontwierp het onderwaterschip en werkte het ontwerp helemaal uit. Arnold de Ruijter De Van den Hoven Executive 1700 MK2, die 10 juli te water werd gezet, volgt de moderne lijnen van de recente 1850 en 1500 MK2 van de jachtbouwer uit Waspik, maar wijkt toch op tal van punten af. Ontwerper Arnold de Ruijter heeft de zijramen een nieuwe look gegeven en het onderwaterschip is aangepast om een gunstiger brandstofverbruik te bereiken. Het schip heeft een stabilisatiesysteem van DMS Holland. Voyager 1800 Het dekhuis is één grote open gelijkvloerse ruimte, met een keuken, stuurstand, salon en dining. Het overdekte achterdek kan met een tent van zeildoek, voorzien van vensters, geheel worden afgesloten. Het model dat 10 juli te water werd gelaten, verschilt qua indeling sterk van

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication