27

Amsterdam Jachtbouw richt zich op klanten die niet het geijkte Groen gemaakt Amsterdam Jachtbouw koopt oude reddingsloepen uit de offshore op. Deze vaartuigen zijn nog goed, maar worden uit voorzorg vervangen. Ze zijn stevig gebouwd. Venema zorgt voor hergebruik van de casco’s door ze een tweede leven te geven. Hij haalt ze volledig kaal en bouwt ze weer op voor recreatief gebruik. Daarbij wordt de boot waar mogelijk ‘groen’ gemaakt: de diesel maakt zoals gezegd plaats voor de elektromotor en de vetgesmeerde schroefas wordt vervangen door een watergesmeerde. Eventueel gebruikt hout is duurzaam geteeld. Mooi detail: het roer van rvs plaat heeft teakhouten wangen en een uitgefreesd logo in de kop. In plaats van giftige antifouling krijgt het onderwaterschip Finsulate. Een nieuw aangroeiwerend product dat bestaat uit een zelfklevende folie met microvezels. Onderwaterorganismen kunnen niet op deze vezels hechten, waardoor de romp op een milieuvriendelijke manier vrij blijft van aangroei. Amsterdam Jachtbouw is inmiddels dealer van het materiaal. Unieke boot De sloepen worden in standaarduitvoering gemaakt en kunnen naar wens van de klanten rijker worden uitgerust. Die klanten zijn volgens Venema watersporters die iets anders willen dan het geijkte. Die een unieke boot willen met kwaliteit. “Ik verwerk alleen maar goede spullen, een net iets dikkere schroefas, een zwaardere motor en daar komt nog het groene aspect bij. In de nabije toekomst wil ik de motor volledig onder de vloer wegwerken, zodat er nog meer leefruimte aan boord ontstaat.” Vol optimisme zegt hij: “De koper is er; daarvan ben ik overtuigd. Ik moet hem alleen nog zien te vinden.” www.amsterdamjachtbouw.nl Een van de twee accubakken. Olivier Venema: van bedrijfswetenschapper tot botenbouwer. De Green Marine Motors elektromotor van 5 kW. 27 Jachtbouw Nederland 6 december 2017

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication