38

Met aanzienlijk meer standhouders dan vorig jaar en een contract voor drie jaar van hoofdsponsor EOC verzekeringen vond op de Willemswerf in Den Helder van 10-12 november de tweede editie plaats van de Traditionele Schepenbeurs. Diverse NJI- leden hadden op de beurs hun stand opgebouwd of een schip aangemeerd. De sfeer zat er meteen goed in. Traditionele Schepenbeurs 2.0 geslaagd Hoofdsponsor Ton van Dongen, directielid van EOC verzekeringen stelde dat de Helderse voortzetting van Klassieke Schepen steeds aantrekkelijker wordt: “Daarom hebben we ons voor de komende drie jaar als hoofdsponsor aan de beurs verbonden.” Niet alleen in het sfeervolle Gebouw 66 was het maritieme erfgoed sterk vertegenwoordigd. Ook de Museumhaven lag vol traditionele vaartuigen. Een deel daarvan was uiteraard bestemd voor de verkoop, maar veel eigenaren van varend erfgoed 38 beschouwen de beurs ook als een jaarlijkse ontmoeting met geestverwanten en een platform waar kan worden genetwerkt. Bij de stands kon scheepsmateriaal gekocht worden, maar ook boeken, kleding, toebehoren, lijnen, sieraden, scheepsaccu’s en houtsnijwerk. Op de beurs waren verder meerdere scheepsmakelaars van de partij. Demonstraties en lezingen onder andere over masteninspecties completeerden het programma. Slecht weer Uiteindelijk kwamen zo’n 2.800 bezoekers www.traditioneleschepenbeurs.nl Hanseboot wellicht voortgezet Eind september liet de organisatie van Hanseboot haar exposanten én publiek plotseling weten dat er na dit jaar géén in-house botenbeurs in Hamburg Messe und Congress meer zou plaatsvinden. De organisatie gaf aan zich voortaan te willen richten op de steeds verder opkomende Ancora Boatshow. En toch is er een kans de de ‘droge’ botenbeurs Hanseboot blijft bestaan. Een flink aantal trouwe exposanten op Hanseboot is ontstemd over het besluit. Tijdens de beurs staken deze onder leiding van Deutsche Boots- und Schiffbauer-Verband e.V (DBSV) de koppen bij elkaar, met als resultaat dat na dit jaar de in-house botenbeurs in Hamburg zeer waarschijnlijk gewoon blijft bestaan. Hanseboot trok in haar hoogtijdagen met gemak 100.000 bezoekers, maar had net als andere boatshows als gevolg van de economische crisis te kampen met een afnemend aantal exposanten en bezoekers. Rode cijfers Nu markten zich herstellen, bleef Hanseboot in de rode cijfers en werd de beurs voorbij gestreefd door Interboot Friedrichshafen met circa 90.000 bezoekers. Reden voor het drastische besluit om na bijna 60 jaar het gebaande pad te verlaten om een nieuwe lucratievere weg op te gaan. Daarmee wordt gedoeld op de verdere uitbreiding van de Ancora in-water boatshow, die sinds 2009 in de Lübecker Bucht wordt gehouden. Vanaf 2019 zou bovendien begin oktober in de Hamburgse HafenCity een jaarlijks Yachtfestival moeten plaatsvinden dat Messe Hamburg dan samen met de Stadt Hamburg wil organiseren. Komend jaar vindt van 25-27 mei in Neustadt de 9e editie plaats van de Hanseboot Ancora In-Water Boat Show, sinds vier jaar een coproductie van Ancora Marina en Hamburg Messe und Congress. Naast een verdere groei van het aantal tentoongestelde boten en het aanverwante kadeterrein wil de organisatie in de makelaarshal een vakevenement voor jachtcomponenten en accessoires inrichten, wat in feite de voorzetting vormt van de vakbeurs Boatfit die ooit in Bremen begon. Op deze manier hoopt de organisatie meer vakpubliek naar Neustadt te trekken. De 520 exposanten op Hanseboot zagen ruim 76.000 bezoekers aan zich voorbij zagen trekken, tegen 60.000 vorig jaar. Linssen, Elling en Saffier namen als enige Nederlandse jachtbouwers deel. De koopbereidheid lag op een beduidend beter niveau, blijkt uit een peiling onder exposanten, die negatief zijn over de lengte van de beurs (negen dagen) en de openstellingen ‘s avonds. Dit laatste nam niet weg dat zich tijdens de beurs onder de exposanten een steeds duidelijker stemming aftekende om de binnenbeurs desnoods in verkleinde en verkorte vorm toch voort te zetten. Het DBSV, een op de NJI lijkende brancheorganisatie, meldt volop steun en toezeggingen te krijgen vanuit de branche om de in-house show voort te zetten. DBSV denkt in 2018 zeker twee grote hallen te kunnen vullen van samen bijna 30.000 m2. De nieuwe beurs draagt (voorlopig) de naam ‘Hamburg Boat Show’ en is gepland van donderdag 18 tot en met zondag 21 oktober. Bij de voorbereiding van de nieuwe show vraagt de DBSV naar de wensen en ideeën van de potentiële exposanten en de botenindustrie. Komend voorjaar wordt op basis van de definitieve aanmeldingen beslist of de beurs daadwerkelijk wordt georganiseerd. www.dbsv.de naar de beurs, onder wie ook geïnteresseerden uit België, Frankrijk, Engeland en Duitsland. Beursmanager Jet Sluik had op iets meer bezoekers gehoopt, maar is gezien het gure natte weer toch blij met dit resultaat. Meer dan 100 mensen bleven een nachtje slapen op één van de schepen. Ook bezochten ruim 400 bezoekers met hun beurskaartje gratis op hetzelfde complex het Marinemuseum en het Nationaal Reddingsmuseum. Jachtbouw Nederland 6 december 2017 verenigingsnieuws

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication