57

Royal Huisman in Vollenhove levert binnenkort de klassiek gelijnde ketch Aquarius af. Eerst zullen nog uitgebreide proefvaarten met de imposante tweemaster plaatsvinden alvorens het overgedragen kan worden aan de eigenaar. De Aquarius op proefvaart. Foto Herman IJsseling/Flying Focus Royal Huisman levert ketch af Het schip is ontworpen door Dykstra Naval Architects, het interieur is van Mark Whiteley Design. De lengte over alles van de Aquarius is 56,18 m en op de waterlijn 41,17 m., een enorme overhang aan weerszijden van in totaal ruim 15 m. De maximale breedte bedraagt 9,51 m. Inclusief de kiel steekt het jacht 4,80 m. diep. De waterverplaatsing is 308 ton. De theoretische rompsnelheid is 16,3 knopen. Met de MTU 8V2000M72 hoofdmotor van 966 pk kan de Aquarius een maximum snelheid van 14,3 knopen halen. Carbon masten De twee carbon masten van 58,50 m. en 52,80 m. zijn gemaakt door Rondal, een dochterbedrijf van Royal Huisman. Met die hoogte kan het schip nog prima onder de Bridge of the Americas bij het Panamakanaal doorvaren. Dykstra Naval Architects heeft een prachtig zeilplan uitgedacht. Het grootzeil is 512 m2, de blade 447 m2 en het stagzeil 256 m2. En dan kan er nog een gennaker van 1440 m2 uitgezet worden. De accommodatie is geschikt voor acht gasten, met een suite voor de eigenaar en twee gastenhutten en een hut met stapelbedden voor vier personen. Dan is er ook nog een hut voor de kapitein en voor de 10-koppige bemanning zijn vier hutten beschikbaar. Restauratie Vagrant Bij Royal Huisman is nog volop werk aan de winkel. Bij Huisfit, de refitafdeling van de werf, wordt bijvoorbeeld gewerkt aan de complete restauratie van de schoener Vagrant, een ontwerp van de legendarische Amerikaanse jachtontwerper Herreshoff, dat in 1913 is gebouwd. Het 33 meter lange jacht wordt helemaal gestript en dan wordt de stalen romp gezandstraald en geconserveerd, waarna de wederopbouw kan beginnen. Een klus waar Royal Huisman tot in 2019 mee bezig zal zijn. Er komen aluminium masten van dochterbedrijf Rondal op. Dykstra Naval Architects zal ervoor zorgen dat het schip weer glorieus over de wereldzeeën kan zeilen. Driemaster van 81 m In juni is de bouw begonnen van een 81 meter lange driemaster voor een Aziatische opdrachtgever. Ook hier weer bekende namen: naval architecture door Dykstra Naval Architects en het interieur is van Mark Whiteley Design. Het wordt het grootste aluminium zeiljacht ter wereld. De oplevering is voorzien in 2020. www.royalhuisman.com Balk monteert stabilisatoren Balk Shipyard in Urk heeft MagnusMaster stabilisatoren geïnstalleerd op de tot motorjacht omgebouwde sleepboot Astra. Het schip werd in 1994 gebouwd onder ijsklasse met een gewicht van 170 ton. Het heeft een lengte van 24 meter. De MagnusMaster stabilisatoren werken elektrisch. In tegenstelling tot traditionele vinnen maakt het systeem gebruik van snel roterende cilinders die een op- of neerwaartse druk genereren. De stabilisatoren kunnen volledig tegen het schip worden gedraaid zodat beschadiging kan worden voorkomen. www.balkshipyard.com 57 nieuws van Nederlandse jachtwerven december 2017

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication