6

Op dit uitklapbare terras zit patent. 6 heeft een masculiene uitstraling, een beetje marine-achtig. Ik noemde het dan ook een ‘fun frigate’. Met rechte boeg en uitgesproken lijnen. Van alle ontwerpen in dat jubileumboek werd het mijne uitgekozen om te gaan bouwen. Een Amerikaanse klant bleek er gecharmeerd van te zijn, al wilde hij wel iets groters. We kwamen uit op 67 meter.” Met een glimlach vervolgt hij: “Dat Corretje uit de polder zo’n boot mag doen, daar ben ik toch wel trots op...” Patenten Een zwembad aan boord is niet iets wat De Rover zelf zou kiezen, maar het is een trend. De klant is nu eenmaal koning en die klant wil direct zwemmen zodra het schip voor anker ligt. Water oppompen uit een ballasttank duurt te lang. Daarom ontwikkelde De Rover een beweegbare zwembadbodem. Als het schip gaat varen, drukt een schaarlift de bodem omhoog, terwijl het water dan langs de randen naar beneden stroomt. De bodem sluit het bad af en met overdruk wordt het badwater ‘gefixeerd’ ballastgewicht ónder het gewichtszwaartepunt, dat bijdraagt aan de stabiliteit. Eenmaal voor anker zakt de bodem en is het bad binnen vijf ‘Op een schip moet je ook de buitenlucht kunnen beleven’ minuten gebruiksklaar. Het systeem is gepatenteerd en dat geldt ook voor het zogenoemde sky terrace op een 40 meter ontwerp. Het zijn delen van de opbouw die openvouwen tot een panoramisch terras op het bovendek. Het is gepatenteerd als een mechanisme dat lateraal windoppervlak wegneemt en het zwaartepunt reduceert. “Een kwestie van out of the box denken”, licht De Rover toe, “het laat zien hoe wij werken: puur techniek geïntegreerd in vorm.” Ruimte als uitgangspunt Tijdens de Fort Lauderdale International Boat Show werd dit najaar nog een De Rover-ontwerp gepresenteerd: de Horizon FD 85, gebouwd door de Taiwanese werf Horizon. “Een schip met een heel eigen vormgeving”, merkt De Rover op, “het uitgangspunt was ruimte. Elegantie was ondergeschikt. Er zijn vijf staterooms en de eigenaarshut is op het hoofddek. Er is een groot achterdek en een riante flybridge. Je kunt Amerikanen wel willen vertellen wat ‘mooi’ is; maar je kunt ook binnen hun eisenpakket het optimale maken en dat is wat we hier hebben gedaan.” Met succes, want er zijn inmiddels acht van verkocht. Er wordt nu gewerkt aan De CDR tender: een totaal nieuw concept... ...inclusief bijpassende kofferset. Jachtbouw Nederland 6 december 2017

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication