7

De Zeelander Z55, een 17 meter motorjacht van vinylester. Casco gebouwd door Adel Polyester en afgebouwd en op de markt gebracht door Zeelander Yachts in Groot-Ammers. Cor de Rover: ‘Functioneel en tijdloos ontwerpen.” een oplossing voor moeten bedenken. Bijvoorbeeld door nieuwe concepten te realiseren zoals wij met de tender doen. Of huur- of deelmarkten te stimuleren. Misschien zit de oplossing in transporten van boten naar ideale vaargebieden.” De Nederlandse jachtbouw heeft nog genoeg kansen volgens De Rover, maar die moet wel meer aansluiting zoeken op buitenlandse markten. Wat zijn bureau betreft, streeft De een 74 voeter, een als wheelhouse en een met een raised pilothouse. Het afwijken van conventionele lijnen paste De Rover ook toe bij de Beach 600 Club. Van dit ontwerp bouwt Van der Valk Shipyard in Waalwijk momenteel twee exemplaren in aluminium. Een breed schip (6 meter op 19 meter lengte) met ook weer veel ruimte en buitenbeleving. De machinekamer zit helemaal achterop, onder het zwemplatform, waar het IPS-systeem van Volvo Penta voor de aandrijving zorgt. De salon heeft een panoramisch uitzicht en dat vindt de eigenaar ook in zijn ‘hut’ voorin. Afgezien van de boegplaat heeft hij daar ramen rondom. Op dek zijn allerlei indelingen mogelijk, tot en met jacuzzi voorop. De naval architecture is trouwens uitgevoerd door Jaron Ginton Naval Architects. De 600 maakt deel uit van een lijn tussen de 16 en 34 meter. Yachting 3.0 Een totaal nieuw concept is de tender die onder zijn eigen naam bij Nauta Maritiem in Zoetermeer wordt geassembleerd. De casco’s komen uit Thailand. De boten zijn state of the art: volledig elektronisch uitgerust en krijgen zelfs een stabilisatiesysteem. Hoewel er een toilet en slaapplaatsen aan boord zijn, is het schip meer bedoeld om van hotel naar hotel te varen. Zoals je in een Bentley cabrio met de koffers achterin door Italië trekt. De tender wordt dan ook geleverd met een bijpassende kofferset, een voor haar, een voor hem. Voor mensen die het goede leven weten te waarderen. ‘Yachting 3.0’ noemt De Rover dit nieuwe bootgebruik en mikt hiermee op nieuwe toetreders. Gevraagd naar een toekomstverwachting zegt hij: “Ik zie te weinig aanwas in de markt en dat is de grootste zorg van de hele branche in Europa. We zullen daar Rover niet per se naar uitbreiding. “Anders ben ik alleen maar bezig met people management. Laat mij vooral dagelijks tekenen. Een schip is een puzzel: een automotive object met nutsvoorzieningen die moeten werken, een constructie die in stand moet blijven én een leefomgeving. Dat alles bij elkaar moet er bovendien goed uitzien. Die puzzel maakt mijn werk nog altijd bijzonder leuk!” www.cor-d-rover.com 7 Ruimte was het uitgangspunt voor de in Taiwan gebouwde Horizon FD85. Jachtbouw Nederland 6 december 2017

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication