16

Nieuwe lijn onderwaterverven van Hempel Hempel heeft een hele nieuwe range onderwaterverven op de markt gebracht. Dit om te kunnen voldoen aan de nieuwe European Biocide Product Regulation (BPR). Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) heeft de verven in december toegelaten op de Nederlandse markt. Bij Hempel is jaren aan de ontwikkeling gewerkt. De van oorsprong Deense fabriek produceert al sinds 1915 beschermende coatings voor schepen en claimt zelfs in 1917 als eerste ter wereld een antifouling op de markt gebracht te hebben. Onderstaande antifoulings kunnen aangebracht worden op boten van polyester, hout en staal, maar ze zijn niet geschikt voor aluminium of andere lichte metaallegeringen. Hempel’s Hard Racing Xtra is een hoogwaardige, harde antifouling die bescherming biedt en een gladde afwerking voor motorjachten en snelle zeiljachten, het hele seizoen door. Hempel’s Mille Xtra is een zelfslijpende ‘zachte’ antifouling die een bescherming biedt voor het hele seizoen. Hempel’s Mille NCT is een zelfpolijstende 16 Finsulate, wrap met stekeltjes Een zelfklevende folie voor het onderwaterschip met nylon stekeltjes om aangroei te weren, dat klinkt bekend. Maar de naam is anders, Finsulate. En inderdaad, het gaat hier om een product dat in 2014 als belangrijke innovatie werd aangemerkt door de Kamer van Koophandel onder de naam Micanti. Inmiddels is deze antifouling wereldwijd gepatenteerd. “We hebben afgelopen jaar zo’n 20 boten in Nederland en België gedaan en met de nieuwe regelgeving per januari zal ons systeem zeker aan interesse winnen in Nederland” aldus Rik Breur, directeur van Finsulate in Hoofddorp. Finsulate vormt een fysieke barrière tegen aangroei van mosselen en zeepokken. Door de fijne vezelstructuur wordt aangroei verhinderd. De oorsprong van Finsulate, of liever gezegd Micanti, is het voorkomen van aangroei op stilliggende objecten, zoals de kooien van viskwekerijen. In de professionele vaart wordt nog steeds de naam Micanti gebruikt, maar de doorontwikkeling voor de pleziervaart wordt Finsulate genoemd. Vorig jaar vond de introductie in de pleziervaart plaats. Getest Finsulate is uitgebreid getest in samenwerking met instituwww.finsulate.com Op aluminium boten, zoals deze VanVossen 850TB, kan Finsulate rechtstreeks op het metaal worden geplakt. Het is daardoor een alternatief voor de klassieke koperhoudende antifouling, die niet op aluminium kan worden toegepast in verband met het galvanisch effect. ten als MARIN, TNO en TU Delft en in de praktijk beproefd. Iedereen vraagt zich af of zo’n ‘tapijtje’ tegen de romp niet voor meer weerstand tijdens het varen zorgt, maar volgens Finsulate is er geen enkel verschil met een conventionele, gladde romp. Voor de pleziervaart zijn verschillende folies ontwikkeld door Finsulate. De Antifouling Wrap zorgt voor de sterkste aangroeiwering, voor schepen die lang stil liggen en is toepasbaar voor alle typen vaargedrag, uitgezonderd snelle planerende schepen. Speed Wrap is geoptimaliseerd voor snelle boten en is eenvoudig te reinigen. De Easy Clean Wrap is voor schepen en objecten die regelmatig schoongemaakt kunnen worden en in zoet water blijven. antifouling met een gepatenteerde bindmiddeltechnologie. Biocidevrij Hempel ontwikkelde geheel biocidevrije onderwatercoatings voor boten van van polyester, hout, aluminium en staal voor vaargebieden waar strenge milieueisen van toepassing zijn. Ecopower Cruise beschermt de epoxylaag tegen aangroeiing, waardoor verontreiniging na elk seizoen eenvoudig kan worden verwijderd. Een geavanceerde bindmiddeltechnologie reguleert het zelfvernieuwende effect gedurende het seizoen, zonder laagdikte opbouw. Is ook geschikt voor boten van gelaagd hout. Hempel’s Ecopower Racing is een biocidevrije onderwaterverf met Teccel die de weerstand van de romp in het water vermindert, waardoor het schip sneller vaart en minder brandstof verbruikt. Het beschermt de epoxycoating tegen aangroei en is makkelijk schoon te houden, zonder te verkrijten. Silic One is een biocidevrij product op siliconen- en hydrogelbasis dat het coatingoppervlak op water gelijkende eigenschappen geeft. Hierdoor kunnen aangroeiende organismen zich niet gemakkelijk op de romp afzetten en vallen ze er sneller af bij het varen. De aangroei kan eenvoudig worden verwijderd en de coating kan gemakkelijk opnieuw worden aangebracht, wat kostenbesparend werkt, aldus Hempel. www.hempel.nl Jachtbouw Nederland 1 februari 2018 verfnieuws

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication