25

Platbodems De J’s vormen een goede graadmeter van het niveau van Hoeks werk, waarin perfectie de norm is, maar zijn oeuvre is veel omvangrijker. Dat strekt zich uit van dagzeilers en platbodems tot superjachten, zowel zeil- als motorjachten. Het accent ligt evenwel op zeiljachten. De voorliefde voor zeilen kreeg Hoek van huis uit mee. Het familieschip was een tjalk en toen hij daarvan de tekeningen zag in het boek ‘Ronde en Platbodem jachten’, was zijn interesse voor jachtontwerpen gewekt. Hij studeerde aan de HTS scheepsbouw in Haarlem en deed een afstudeerproject aan de TH Delft. Vervolgens werkte hij bij het gerenommeerde ontwerpbureau van C&C in Toronto, Canada, waar hij naar eigen zeggen pas echt het jachtontwerpen leerde. Daarna ging hij als engineer bij sleep- en De J-klasser Lionheart is succesvol op de wedstrijdbanen. Met een eigen programma werd het optimale ontwerp berekend. Foto Nigel Pert 25 bergingsbedrijf ITC aan de slag te gaan. In 1985 begon hij met een avondstudie MBA aan de Webster University. In 1980 hielp hij met het opknappen en het tunen van het skûtsje van zijn broer, de Lutgerdina Smeltekop. In 1986 wist hij met een eigen team op de Oeral Thûs alles te winnen wat er in de IFKS te winnen viel. Het tunen en optimaliseren van platbodems werd allengs zijn specialiteit en uiteindelijk ook zijn werk toen hij zich in 1986 vestigde als zelfstandig ontwerper. Signatuur Zijn eerste scherpe jachten waren twee 70 voeters, de Joss, gebouwd in Makkum, en de Kim, die bij Engelaer in Beneden-Leeuwen op stapel werd gezet. ‘Wij besteden veel aandacht aan performance, styling en detaillering’ Boven de waterlijn klassiek, onder water modern: voorzien van spaderoer en vleugelkiel, wat in die tijd revolutionair was. Toen al was de eigen signatuur te zien die Hoeks verdere werk kenmerkt: moderne schepen met vloeiende, elegante lijnen en een klassieke toets. Ofwel: de ‘distinctive Hoek look’ die wereldwijd klanten aanspreekt. André Hoek: “Onze modellen hebben een bepaalde stijl die herkenbaar is. Wij besteden veel aandacht aan performance, styling en detaillering. We ontwerpen met aandacht voor de esthetica van het exterieur. Met een gracieuze belijning en rondere vormen krijg je een veel mooier schip. En elk volgend schip proberen wij weer beter te maken.” Jachtbouw Nederland 1 februari 2018

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication