41

Feadship geeft een kijkje in het superjacht Aquarius Feadship betracht altijd de uiterste discretie als het gaat om bijzonderheden over superjachten van klanten. Daarom is het des te bijzonder dat er door Feadship een prachtige videoclip op Youtube openbaar is gemaakt van het superjacht Aquarius. Op de beelden is onder meer het schitterende interieur te zien van het 92 meter lange en 13,5 meter brede jacht, dat in september 2016 werd gedoopt in Aalsmeer. Sinot Exclusive Yacht Design uit Eemnes ontwierp het in- en exterieur in samenwerking met Feadship De Voogt Naval Architects en het designteam van de Amerikaanse eigenaar, Las Vegas-tycoon Steve Wynn. De eigenaarshut bevindt zich op het owner’s dek, met een separate badkamer voor man en vrouw, alsmede een privé-balkon. Voorts is er op dit dek een massage- en mediaruimte. Voor twaalf gasten zijn zes luxe hutten beschikbaar en voor de 31-koppige bemanning zijn er 14 cabins, plus een voor de kapitein en twee voor stafpersoneel. Streven naar perfectie Feadship CEO Henk de Vries vertelde bij de doop dat de eigenaar meerdere superjachten heeft gehad, actief is in de ‘hospitality business’ en de ‘high-end hotelsector’ en de lat zeer hoog legt, en streeft naar perfectie tot in het kleinste detail. Niet vreemd dus dat er twee jaar intensief is gewerkt aan het design van de Aquarius. Wynn is een kunstliefhebber, met een eigen museum in het Bellagio hotel/casino in Las Vegas, waarin schilderijen van onder anderen Van Gogh, Monet, Picasso en Matisse te zien zijn. Werken uit zijn verzameling zijn ook aan boord te zien, maar worden op de video niet expliciet in beeld gebracht. Alle verlichting aan boord is led en in de aluminium opbouw is bijzonder veel glas verwerkt. Twee MTU 16V4000M63L hoofdmotoren van 2240 kW geven het schip een topsnelheid van 17 knopen. Met een brandstoftank van 220.000 liter heeft de Aquarius een actieradius van 5500 mijl bij de kruisnelheid van 12 knopen. www.feadship.nl De Aquarius schittert in een prachtige videoclip op Youtube, te vinden op de website van Feadship. De constructie van de nieuwe jachtbouwhal voor Royal Van Lent aan de Basisweg in Amsterdam maakt het mogelijk om eind 2018 schepen tot een lengte van 160 meter aan Het IJ te gaan bouwen. In december werd het eerste beton gestort voor het gigantische droogdok. De werven op de Kaag en in Amsterdam komen onder één managementteam te staan. Circa 450 werknemers worden op een van de twee locaties ingezet, naar gelang waar ze op dat moment nodig zijn. Samen met de twee werven van Koninklijke De Vries in Aalsmeer en Makkum beschikt Feadship straks over vier faciliteiten voor nieuwbouw en refit. Feadship leverde in 2017 zes superjachten op in de range van 35 tot 97 meter. De 102 meter lange Symphony, in 2015 gebouwd op De Kaag, is tot dusver het grootste schip in het oeuvre van Feadship. Havenbedrijf verheugd CEO Koen Overtoom van het Havenbedrijf Amsterdam is zeer verheugd over de bouw van de werf aan de Basisweg. ‘Dat deze schitterende schepen in Amsterdam gebouwd gaan worden, is een geweldige toevoeging aan ons portfolio. Bovendien schept het nieuwe banen en moedigt het een verdere diversificatie aan van de activiteiten in onze haven. De beslissing van Feadship om een stateof-the-art werf in Amsterdam te bouwen, stimuleert andere werven en toeleveranciers aan de superjachtindustrie om dat ook te overwegen. We hebben daarom een speciale salesmanager voor de grote jachtsector aangesteld. Het feit dat Feadship een terrein van 5 hectare bezet, met een optie op nog eens 3,8 hectare, illustreert dat we een prachtige toekomst voor deze industrie kunnen verwachten.” Intrekbaar schroefassysteem KM KM Yachtbuilders uit Makkum toonde geen schip op de afgelopen Boot Düsseldorf, maar had wel een blikvanger op de stand: een innovatief diesel-hydraulisch aangedreven intrekbaar schroefassysteem. Dit is ontwikkeld voor het expeditiejacht Bestevaer Polar Explorer 78. Het jacht, de Nanuq, is ontworpen door Dykstra Naval Architects en moet bestand zijn tegen invriezen in arctische gebieden. Vandaar dat naast de kiel en het roer ook de aandrijving ophaalbaar is en volledig kan wegklappen in de romp. De schroef wordt hydraulisch aangedreven. Het systeem werd op de Mets 2017 genomineerd voor de IBI/Metstrade Boat Builders Award. KM is bezig met de bouw van drie Bestevaer 45 Pure jachten voor Duitse opdrachtgevers; een vierde bevindt zich in de opleveringsfase, evenals een 49 voeter. Ook wordt gewerkt aan twee custom expeditiezeiljachten van 66 en (hierboven genoemde) 78 voet, waarmee in poolgebieden kan worden gevaren. En dan is KM ook nog druk met refits, groot onderhoud en het voorontwerpen van een Bestevaer 56 en 70. www.kmy.nl 41 Jachtbouw Nederland 1 februari 2018

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication