15

15 De afbouw van de rompen gebeurt in Sneek. (Foto Laurens van Zijp) en de kwaliteitsbewaking. Boersma: “Het is een langer bouwproces waar je de klant ook in meeneemt en nu hebben we er beter zicht op en kunnen snel schakelen, mocht dat nodig zijn.” Van de 44 is bouwnummer 20 verkocht aan - alweer - een Braziliaan en dat schip wordt in augustus opgeleverd. Van de 36 zijn sinds 2011 zestien stuks verkocht. Nieuwe 37 voeter De 36 is een gewilde maat, maar het werd tijd om het concept tegen het licht te houden en ofwel te modificeren of te vervangen door een nieuw ontwerp. De keuze is op de tweede optie gevallen en het heeft geresulteerd in een nieuwe 37 voeter, wederom getekend door Hoek. Deze 37 wordt gebouwd in vinylester, wat makkelijker te bouwen is. Boersma: “We hebben al onze opgedane kennis en ervaring in die 37 gestopt. Het is een geheel nieuw ontwerp, maar wel in lijn met de 54. De mallensets zijn geproduceerd Sven Coster en Steven Boersma (r). (Foto Laurens van Zijp) en na de zomer start de productie. De eerste boot is al verkocht; een eigenaar van een 54 aan de Amerikaanse oostkust wil een 37 als ‘winterboot’ aan de westkust.” Er zit nog een nieuw model in het vat, de Eagle 70, die het voorlopige vlaggenschip moet worden. Ook een ‘Hoek’ waarvoor momenteel het bestek wordt geschreven. Het mag duidelijk zijn dat de werf dit schip niet op eigen risico zal bouwen. De ontwikkeling laat wel zien dat Boersma de toekomst met vertrouwen tegemoetziet. Het eerdergenoemde ‘gevoel’ waar hij op koerst, is tot dusver een goed kompas gebleken. Het hoofdkwartier in ‘t Ges. (Foto Laurens van Zijp) www.leonardoyachts.com Jachtbouw Nederland 3 juni 2018

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication