29

Mini-pitch (alternatieve) teakhout leveranciers Topdek: ‘volwaardig alternatief voor teak’ Topdek uit Lelystad is sinds 2007 importeur van Dek-King voor de Benelux. Dit kunststof teakdek wordt gemaakt door de Britse fabrikant Wilks, die sinds 1973 pvc-producten produceert. Sinds een jaar of vier is de tweede generatie dekbekleding op de markt, die 30% koeler is dan de eerste generatie, dankzij een andere samenstelling. Het is bovendien ruim zo’n 32% lichter; circa 4,2 kg per vierkante meter, versus 6 kg per vierkante meter voorheen. Topdek-directeur Ramses Rens: “Het materiaal oogt nog realistischer en natuurgetrouw door het vlameffect zoals bij teak, bevat minder weekmakers en is volledig te recyclen. Het is ‘REACH compliant’, ofwel het is conform EU-regels voor kunststoffen. Ten opzichte van teak kan een kunststof dek veel dunner worden uitgevoerd, wat uiteraard nog meer gewicht scheelt. Teak verliest in te dunne uitvoering sterkte en kan dan breken of scheuren”, aldus Rens. Vakwerk Het aanbrengen van een kunststof dek is iets voor vaklui. Rens: “We meten het dek aan boord in en maken een mal. In onze werkplaats lassen we alle delen aan elkaar en fabriceren wij het dek als één geheel. Een lasveter wordt met een föhn verhit tot 400-500 graden Celsius en zorgt voor de verbinding tussen de dekdelen. Dat lassen met hete lucht is ambacht, want je moet de optimale combinatie vinden tussen snelheid en verhitting.” De standaardbreedte van de stroken is 50 mm (45 mm plank en 5 mm voeg); de lengte 20 meter. Als een klant echter een specifiek (afwijkend) profiel wil, kan dat worden gefabriceerd. Topdek levert ook potdeksels, stootranden en handrails in Dek-king. Rens: “Die zijn eveneens niet van teak te onderscheiden. De kunststof dekken worden met tweecomponentenlijn vastgezet en voorzien van een rubber kitrand rondom. Het dek De een wil ‘echt’ teakhout op het dek en de ander kiest voor kunststof. Jachtbouw Nederland vroeg een aantal leveranciers in een ‘mini pitch’ een aantal belangrijke aspecten van hun (alternatieve) product naar voren te brengen. Een toepassing van DekKing, uitgevoerd door Topdek uit Lelystad kan worden opgeschuurd om het stroever te maken. Voor schoonmaken volstaan een harde borstel, zeep en water, maar het materiaal is - in tegenstelling tot teak - ook bestand tegen een hogedrukspuit. Het dekmateriaal is verkrijgbaar in verschillende tinten en blijft kleurvast. Het is bestand tegen uv en zoutwater.” Topdek levert aan een groot aantal werven, waaronder Aquatec - bouwer van Antaris, Maril en Makma, Crown Yachts, Dutch Quality Boats, Stoop jachtbouw, Timeless Yachts, Venandi en Waterspoor. www.topdek.nl U-dek: lichtgewicht met sterke antislip Lichtgewicht en superstroef. Dat zijn volgens de U-dek de prettige kenmerken van een kunststof schuimmateriaal voor dekbekleding. Het wordt door Ultralon in Nieuw-Zeeland gefabriceerd en in Europa vertegenwoordigd door U-dek in Enkhuizen. Het materiaal bestaat uit polyethyleen met ethyleen vinylacetaat. Het kent vele toepassingen in allerlei branches, maar in de jachtbouw is het als kunststof antislipdek zeer geschikt. “De basisuitvoering bestaat uit 3 mm schuim”, vertelt Robert van der Klip van U-dek, “dat is voorzien van een 3M-lijmlaag, waardoor het makkelijk te bevestigen is. Er is ook een 6 mm variant met twee kleurlagen.” Het materiaal is te graveren, om bijvoorbeeld de verstelling van de grootschootoverloop weer te geven of een bepaald patroon. Het is bestand tegen uv-licht en zeewater en neemt door de gesloten celstructuur geen vuil op. Verkrijgbaar in verschillende kleuren en kleursamenstellingen. Van der Klip: “We meten een dek digitaal op en frezen de dekdelen CNC uit. Werven kunnen ons ook CAD-files aanleveren. Desnoods kunnen we handgemaakte mallen digitaliseren, om ze vervolgens uit te frezen.” U-dek wordt veel toegepast op open boten als ribs, speedboten en tenders. Inmiddels is het ook aangebracht op zeiljachten, waaronder de Agile 42, Waarschip W36 en de Ker 46 van Team ROST. Van der Klip: “Zelfs de olympische Finn van Nicholas Heiner is ermee uitgerust en dat zegt wat over het gewicht. Dat varieert, afhankelijk van uitvoering, van circa 750 tot 1200 gram per vierkante meter.” www.udek.nl De W36-racer van Team Van Vuuren is voorzien van een U-dek. 29 Jachtbouw Nederland 3 juni 2018

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication