32

De eigenaar van het superjacht Dione Star wilde graag een snelle tender die tegen een stootje kan. 32 Werkboot als tender voor een superjacht Bruno Tideman: Verliefd op HDPE Bruno Tideman begon tien jaar geleden met de bouw van aluminium boten en RIB’s. Hij werd ruim vier jaar geleden verliefd op de kunststof HDPE en bouwt sindsdien van dat materiaal snelvarende werkboten, die gretig aftrek vinden. Afgelopen maand leverde Tideman voor het eerst een tender voor een superjacht van dit eigenzinnige materiaal. De hoogste tijd om meer aan de weet te komen over Tideman Boats. “Ik reisde veel in Australië en kwam in Perth voor het eerst een werkboot tegen die van HDPE was gemaakt”, verhaalt Tideman. “Ik voelde eraan en was er direct door geobsedeerd, op slag verliefd. Ik zag hoe ze dit materiaal gebruikten en vond het ideaal voor boten die worden gebruikt door lompe gasten, die schoenen met stalen neuzen dragen en met ankers gooien. Het materiaal is supertaai en heeft een heel hoge weerstand tegen scheuren. Dat sprak mij enorm aan”, zegt Tideman. “Dat je met een boot vol gas op de keien kunt varen.” De circa 20 werkboten die Tideman jaarlijks aflevert, worden voor de meest uiteenlopende taken gebruikt: als crewtender, survey, om olie op te ruimen, te patrouilleren, voor duikklussen, de havenmeester, bergingswerk. De Tideman-boten kunnen ook met een cabine worden geleverd met airco of verwarming, al naar gelang het vaargebied. ”Ik vergelijk de behandeling van de gebruikers van de boot wel eens met hoe de aannemer met zijn busje omgaat: ruw, en snelheid is evident. Eigenlijk maken we een vervanger van de RIB. Waar dat type boot te kwetsbaar is, komt de Tideman Rigid Buoyancy Boat in beeld.” Het concept en de filosofie van Tideman slaan aan. Zo hebben de bootmannen en loodsen van Brabo in de Antwerpse haven inmiddels al zeven crewtenders van Tideman in de vaart. Er gloren wellicht nog meer orders omdat Brabo met de crewtenders deze zomer een watertaxidienst gaat beginnen in Antwerpen. De werkboten zijn verder geografisch zeer verspreid over de aardbol te vinden, van West-Afrika tot Kazachstan. Geen concurrentie In Nederland heeft Tideman op dit moment weinig concurrentie. “Wereldwijd zijn er tien HDPE-botenbouwers. We concurreren met scherpe prijzen en we blijven continu innoveren. Elke boot die de werkplaats verlaat is weer beter dan de vorige. We werken heel goed samen met Yanmar en Alamarin om het nieuwste en Tekst en foto’s Rens Groenendijk Jachtbouw Nederland 3 juni 2018

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication