33

het beste te kunnen toepassen.” Met jachtbouwer Dick Gilles in Middenmeer, waar de boten worden afgebouwd, heeft Tideman een intensieve samenwerking. Gilles: “We vinden het heel leuk om de boten door te ontwikkelen met onze technische knowhow. Er is veel knowhow en vakkennis in de jachtbouw, maar die wordt niet altijd te gelde gemaakt.” Gilles kan binnenkort zijn lusten botvieren op een HDPE surveyboot met opbouw en een geïntegreerde moonpool voor het neerlaten van meetapparatuur. Tideman: “Dick is goed in het bouwen en ik in het bedenken en vermarkten, praten met relaties. Zo kan je allemaal je sterke punten etaleren.” Lichter dan aluminium HDPE is drie keer zo licht als aluminium, het drijft. Een gewichtsvoordeel is er toch niet omdat dik gebouwd moet worden om voldoende stijfheid te krijgen. De spanten zijn 20 mm en de huid 15 mm. Tideman: “Als je het nog dikker maakt wordt het weer te zwaar. De torsiestijfheid van het casco houdt zo’n beetje op bij elf meter. We hebben dus een beperking in grootte. Onder de zes meter bouwen we niet, dan is rotomoulding veel goedkoper. Tussen zes en twaalf meter kunnen we onder Bureau Veritas design approval bouwen, in onze branche een must. We hebben er jaren aan gewerkt om die goedkeuring te krijgen.” Nadelen Kleven er ook nadelen aan HDPE? Tideman: “Het uitzettingscoefficiënt. Een boot die in de zon ligt, groeit zomaar één procent in lengte. Bij een boot van negen meter betekent dat dus dat die negen centimeter langer wordt. Het potdeksel en alle zichtzaken gaan een beetje bobbelen. Optisch is het niet heel erg mooi.” Nog een minpuntje: “HDPE is ongelooflijk glad, wat heerlijk is voor het onderwaterschip, maar voor het dek vreselijk, met name als het nat wordt. We hebben allerlei trucs moeten uithalen om het antislip te maken.” Omdat HDPE niet gekit kan worden, zijn huiddoorvoeren onder water heel moeilijk af te dichten. “Ik ga daar niet te veel over vertellen, want de concurrentie slaapt niet”, aldus Tideman. “Maar we hebben daar oplossingen voor ontwikkeld. Dat is ook de reden dat we voor inboardmotoren alleen waterjetvoortstuwing toepassen, die is goed af te dichten, met een schroefas zou het niet lukken.” Degelijke motoren Voor de de motorisering kiest Tideman voor Yanmar als een klant geen voorkeur uitspreekt. “Voor deze boten, die we als onverwoestbaar verkopen, moet je ook een motor hebben die niet kapot te krijgen is. Common rail motoren zijn kwetsbaar voor slechte brandstof, die vallen dus af, want onze boten gaan naar uithoeken van de aarde waar de brandstofkwaliteit niet altijd goed is. Door ouderwetse degelijke motoren te gebruiken, zoals de Yanmar 6LPA-STP2, gebouwd op basis van het Toyota Landcruiser blok, het beste ooit gemaakt, ontstaat een uitstekende pk/ gewichtsverhouding.” De motor wordt nog verder aangepast. Zo worden slangen vervangen door rvs-pijpen en de waterpomp wordt verwijderd, omdat de waterjets voor koeling zorgen. “De boot is niet alleen hufterproof, maar ook sabotage-proof, want er zijn landen waar het personeel liever niet wil werken en daarom probeert de motor onklaar te maken. Maar dat zal bij de onze niet gemakkelijk lukken.” Verder wordt de apparatuur ingebouwd die de klanten wensen, dat geldt ook voor de stoelen. Bij snelvarende boten wordt veel geld aan het zitcomfort uitgegeven omdat er G-krachten op komen te staan. In de Antwerpse haven varen zeven Tideman-boten voor de loodsen en bootmannen van Brabo. Bruno Tideman: “Ik wil de verkoop aan particulieren graag uitbesteden, zodat wij kunnen focussen op de bouw en ontwikkeling.” 33 No nonsense dashboard van de superjachttender. Jachtbouw Nederland 3 juni 2018

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication