15

INTEGRATIE VAN DISCIPLINES Als na een voorontwerp een bouwcontract wordt getekend, wordt ook de afdeling Engineering erbij betrokken voor de technische uitwerking. Die afdeling kent vijf vakdisciplines, te weten scheepsbouw, constructie, interieur, exterieur en scheepsinstallaties. Schouten: “De integratie van alle disciplines is belangrijk, dus tussen exterieur, interieur, constructie, werktuigbouw (scheepsinstallaties) en niet te vergeten de naval architecture. Het mag dan custom built zijn, we werken wel op een gestandaardiseerde manier. Alle informatie kan in het 3D-model worden gedeeld.” De bouw van een superjacht is een meerjarenproject. Pakweg een half jaar nadat de engineering is begonnen, wordt begonnen met de bouw van de romp en opbouw en dan lopen die processen gelijk op. Ongeveer anderhalf jaar na ondertekening van het contract is het casco klaar voor afbouw, wat nog anderhalf tot drie jaar kan vergen, afhankelijk van grootte en complexiteit. Planning en procesbewaking over zo’n lange periode zijn cruciaal. Er is voortdurend overleg met vertegenwoordigers van de eigenaar, de werf, toeleveranciers en dergelijke, zonder dat er ruis ontstaat. Schouten: “We gebruiken de zogenoemde ‘concurrent design’ methodiek. Een techniek die we geleerd hebben van het European Space Agency, waar concurrent design wordt gebruikt voor de bouw en lancering van satellieten. Als we overleg hebben met alle stakeholders, ziet iedereen het 3D-model van het schip op het scherm en kunnen we live aanpassingen aanbrengen en direct afstemmen. Het is een grote efficiencyslag en voorkomt misverstanden.” TOEKOMST Schouten ziet toekomst voor alternatieven van de dieselhoofdmotor, mogelijk brandstofceltechnologie of waterstof. LNG is als brandstof nog niet geschikt voor jachten, maar zou dat op termijn wel kunnen worden. In 2018 ging het superjacht Anna te water, met 110 meter lengte voorlopig het grootste Feadship ontwerp. Dit schip heeft niet de klassieke voortstuwingslijn met hoofdmotor-schroefas-schroef, maar heeft een elektromotor die de schroef aandrijft. Mocht een nieuwe motortechnologie doorbreken, dan zou de diesel vervangen kunnen worden. Schouten: “We denken na over een efficiency-index voor superjachten wereldwijd en houden dit jaar een conferentie over dat onderwerp. Het lastige is: waar relateer je dat aan? In de vrachtvaart kun je uitgaan van gewicht per vervoersmijl, maar voor superjachten gaat dat niet op. Je zou kunnen denken aan vierkante meters interieur of het aantal gasten. Wij hebben het initiatief genomen voor de conferentie. Ook dat hoort bij de leidende rol van Feadship.” www.devoogtnavalarchitects.nl DOOR LAURENS VAN ZIJP De Voogt Naval Architects kent een lange historie. In 1913 begon Henri Willem de Voogt de Haarlemsche Yachtwerf en in 1922 werd ‘Ingenieursbureau voor de scheepsbouw H.W. de Voogt’ opgericht. Het bureau was onder meer betrokken bij het koninklijke jacht Piet Hein, dat in 1937 te water ging bij Scheepswerf G. de Vries Lentsch in Amsterdam. Het was het nationale geschenk van de Nederlandse bevolking aan prinses Juliana en prins Bernhard ter gelegenheid van hun huwelijk. In 1949 – dus dit jaar 70 jaar geleden – werd Feadship, First Export Association of Dutch Shipbuilders, opgericht. Daarin werkte De Voogt onder meer samen met Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer en Royal Van Lent Shipyard in Kaag. Het was de stap naar de bouw van superjachten in ons land. In de jaren negentig namen De Vries en Van Lent het ontwerpbureau over van Frits de Voogt. DE DESIDEROSO IS EEN VOORBEELD VAN EEN OUT-OF-THE-BOX PROTOTYPE. IN VRIJE CONCEPTEN ALS DIT KUNNEN ONTWERPERS AL HUN CREATIVITEIT KWIJT, TERWIJL HET KLANTEN KAN PRIKKELEN. Tekening Feadship MET EEN TEKENING VAN HENRI WILLEM DE VOOGT WERD HET ONTWERP VAN HET KONINKLIJK JACHT PIET HEIN IN JANUARI 1937 IN DE WATERKAMPIOEN AANGEKONDIGD. Bureau met lange historie JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2019 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication