28

AFWERKING MET DE HAND VOOR EEN BETERE KWALITEIT. ANDERE ACTIVITEITEN Behalve nieuwbouw verzorgt Interboat onderhoud, reparatie en stalling. Klanten worden daarin desgewenst optimaal ontzorgd: ze kunnen eind van het seizoen de boot in Loosdrecht achterlaten, waarna de werf de boot naar Zwartsluis brengt om verwarmd te stallen en een servicebeurt uit te voeren. Aan het begin van het vaarseizoen stapt de klant weer in een vaarklare boot. Makelaardij is een andere activiteit, wat bestaande klanten inruilmogelijkheden biedt en nieuwe klanten een betaalbare instap. “Het zijn belangrijke takken”, aldus Schuiten, “het levert niet alleen werk op, maar we bieden klanten hiermee de beste service. Ze vinden het hele pakket bij ons en hoeven niet meer weg. Dat vindt men prettig.” Interboat doet veel aan klantenbinding. Sprekend voorbeeld is een bezoek aan de vorige Sail Amsterdam. Voor Interboateigenaren huurde de werf de haven af bij de RAI, met parkeergelegenheid en hotels in de buurt, en ging het in konvooi met wel honderd boten naar het IJ. Die beleving is een belangrijke toegevoegde waarde. INTERNATIONAAL Interboat heeft zijn werkveld verbreed en opereert inmiddels internationaal, met dealers in Duitsland, Engeland, Oostenrijk en Scandinavië. Schuiten: “Het maakt ons minder afhankelijk van de Nederlandse marktsituatie. Het 28 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 blijft natuurlijk een grillige markt die conjunctuurgevoelig is. Gaat het minder, dan bespaart men op de boot. Bovendien zijn er veel aanbieders aan de onderkant van de markt bijgekomen. Ook het weer is van invloed op de sloepenmarkt. Schuiten stelt zelfs: “Het weer is belangrijker dan de economie. Als de zomers mooi zijn, belangrijk dat er snel duidelijkheid komt. Dan kan iedereen door.” ELEKTRISCH De dieselmotor valt steeds meer in ongenade met het oog op de luchtkwaliteit. Met name in stedelijk gebied en dat is juist een vaaromgeving waar sloepen en tenders kunnen komen. Interboat speelt in op deze ontwikkeling. Schuiten: “Onze modellen zijn elektrisch uit te voeren. Voor onze Oostenrijkse dealer doen we niet anders. We werken met Krautler uit Oostenrijk en de accucapaciteit, lees: actieradius, is te bepalen door de koper. Bestaande boten zijn eenvoudig om te bouwen. De diesel en de tank worden eruit gehaald, en op die plaats komen de elektromotor en de accu’s. We maken gebruik van de bestaande schroefas.” JUBILEUMVIERING DIRECTEUR/EIGENAAR JERRY SCHUITEN: ‘BLIJF INNOVEREN.’ (Foto Laurens van Zijp) wordt er veel gevaren en plezier beleefd aan de boot. Zeker als ook de kinderen en kleinkinderen met de boot varen, wordt er geschiedenis mee geschreven, en is de boot een mooi bezit. Zodra het slecht weer is, slaat het sentiment om en gaat men rekenen wat zoal de kosten zijn van stalling, verzekering, onderhoud, et cetera.” Over de Brexit zegt hij: “De onzekerheid over wat er gaat gebeuren is de lastigste factor. Wat ze ook besluiten, het vooral Eind augustus vierde Interboat het 25-jarig bestaan met ruim 400 relaties. Tevens werd de komst van alweer een nieuw model gevierd (zie kader). In die kwart eeuw heeft de werf ruim 3.000 boten afgeleverd. “De kern is kwaliteit leveren, dat is de basis”, duidt Schuiten het succes, “bezuinig daar niet op. Verder: blijf bezig, blijf innoveren. En koester je klanten!” www.interboat.nl DOOR LAURENS VAN ZIJP

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication