41

< De speciale SV14 wordt afgebouwd en is bestemd voor Sailability. Aanpassingen in de Pjotr: opklapbare verschansing, hefvloer, weg te klappen stuurstand. Hij wist zich in die beginperiode gesteund door zijn vader, zelf ook scheepstimmerman. Op het administratieve vlak had hij aan Margreet een steun en toeverlaat. Behalve aftimmering doet hij ook reparaties en onderhoudsklussen. Buiten het vaarseizoen dient zijn loods als winterberging. Bijzondere projecten Dit jaar richt Van Klink zich op twee bijzondere projecten. Tijdens de stopover van de Volvo Ocean Race in Kaapstad maakte hij kennis met ontwerper Alexander Simonis en diens SV 14. Dat is een aangepast kielbootje voor mindervaliden. Dankzij een kantelbaar frame in de kuip en aangepaste bediening kunnen twee mindervaliden er veilig mee zeilen. Het leek Van Klink een goed idee om dat ontwerp te gaan bouwen, maar volgens Simonis was er al een in aanbouw in Nederland. Bij het Hout- en Meubileringscollege in Amsterdam, waarvoor Van Klink Jachtservice officieel leerbedrijf is, bleken studenten er een te bouwen, bestemd voor de Stichting Sailability. Echter, de bouw viel stil door tijdgebrek. Daarom vroeg het HMC aan Van Klink of hij de boot wilde afbouwen. En dat doet hij deze winter, om niet, in het kader van zijn eigen 25-jarig jubileum, voor het goede doel. De romp is van 6 mm okumé multiplex, bekleed met glasmat, en wordt geschilderd met tweecomponenten verf van Epifanes, ook gevestigd in Aalsmeer. De SV14 meet 4,55 x 1,49 x 1,17 meter en heeft een aluminium mast, die wordt getuigd met een grootzeil van 7,1 m2 , een fok van 2 m2 van 11 m2 . Staalbouw Een ander bijzonder recent project is de 6,60 meter lange sloep Pjotr. Dit is het eerste stalen schip dat Van Klink in opdracht bouwde, samen met een staalbouwer. De boot is aangepast voor rolstoelgebruik, want de opdrachtgever is door ziekte in de rolstoel beland. Als fervent watersportliefhebber wil hij echter nog zo lang mogelijk blijven varen. Van Klink: “Het ontwerp van de boot is van Siger Bos/Dutch Classic Boats. We hebben de romp overnaads gebouwd. De verschansing aan stuurboord is voor een deel klapbaar en aan boord hebben we de vloer op één gelijke hoogte gebracht. Er is een hydraulische lift aangebracht en een optionele gennaker die een vloerdeel op en neer beweegt om makkelijk met de rolstoel aan boord te komen.” Een motorkist voor een vaste motoropstelling was een te groot obstakel midscheeps, aldus Van Klink. “Daarom hebben we een saildrive geïnstalleerd, met een 27 pk driecilinder diesel van Yanmar. De besturing en bediening zitten op een beugel, die opzij geklapt kan worden om meer ruimte geven. Sturen kan met een stuurwiel, maar ook met een joystick, wat voor de eigenaar prettiger is.” De Pjotr meet 6,60 x 2,45 x 0,60 meter en werd op 1 september gedoopt. Het zette het 25-jarig bestaan van de werf extra luister bij. www.scheepstimmerman.nl Varend visitekaartje: eerder restaureerde Van Klink deze 5.5 Meter. 41 Jachtbouw Nederland 6 december 2018

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication