22

Een bijzonder project: het stoomschip George Stephenson waarvoor de volledige naval architecture werd uitgevoerd. creativiteit. Technische uitdagingen vragen daar evenzeer om. Een voorbeeld is het 22 Het kantoor is opvallend licht, met glazen tussenwanden. interieur en beleving”, aldus Van Dijk, die al snel iemand in dienst nam om al het werk uit te kunnen voeren. Inmiddels werken er acht mensen bij Studio Delta, dat zich nu helemaal toelegt op naval architecture, structural design en project consultancy. Een jaar of vijf geleden paste Van Dijk de visie van zijn bedrijf aan: yacht design verdween in uitingen naar de achtergrond, terwijl de nadruk op de naval architecture kwam te liggen. Van Dijk: “Dat heb ik gedaan omwille van duidelijkheid, om nog meer herkenbaar te zijn als naval architects. Wij zijn scheepsbouwkundig opgeleide ontwerpers en hebben geen opleiding tot designer gevolgd. Een werkterrein waarin het draait om vormen, kleuren, materialen en beleving. Door ons nadrukkelijk te positioneren als naval architects zitten we ook niet meer in het vaarwater van de designers. We werken in het verlengde daarvan, in de keten designer - naval architect - werkvoorbereider - bouwer. Vertel ons maar wat je visie is, dan ma‘We willen nog meer herkenbaar zijn als naval architects’ ken wij er een goed varend schip van. Daar draait het uiteindelijk om: een zeewaardig schip met een optimaal vaargedrag.” Het is een misverstand te denken dat alleen yacht design gepaard gaat met ontwerp van een 32 voets limo-tender voor een bestaand superjacht. Van Dijk: “De al bestaande infrastructuur aan boord, met de kranen en de stalling, waren bepalend voor het ontwerp. Er stonden ook nog gillingplaten van de opbouw hinderlijk in de weg. Het vergde heel wat creativiteit om oplossingen te vinden; niet in artistiek opzicht, maar qua rekenwerk.” Ook bij de aluminium Vanquish jachten stond Studio Delta voor de nodige uitdagingen. Want behalve luxe en comfort is snelheid een sterke troef van deze ontwerpen van Guido de Groot. Dus worden er grote vermogens geïnstalleerd, wat vraagt om voldoende sterkte van de constructie, die tegelijkertijd licht moet blijven. Van Dijk: “Zoiets vraagt om een andere visie op de constructie. Om die licht te houden hebben we veel relatief dunne plaat van 4 mm verwerkt en gezette flenzen gebruikt in plaats van gelaste. De spanten zijn in verhouding hoger, waardoor ze vormvaster zijn. Om gewicht te besparen worden gaten aangebracht. De motorfundaties zijn echter zwaar. Voor de voortstuwing wordt gebruikt gemaakt van IPS-systemen, waterjets of surface drives. In de Vanquish 54 bijvoorbeeld zijn de motoren gefundeerd op 30 mm dikke platen en zware motordragers. De 58 is momenteel in ontwikkeling en die krijgt twee keer 1200 pk. Dat betekent tevens twee keer 580 Jachtbouw Nederland 5 oktober 2018

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication