29

SYS, nieuwe tak voor refit Er zijn in het totale proces veel controlemomenten. die allang zijn afgerond. Daar maken onze partners ook graag gebruik van. Het PIM-systeem scheelt tijd en is een stuk kwaliteitsbewaking.” Van Dongen: “En het vasthouden van onze hoge kwaliteitsnorm is een van onze belangrijkste uitgangspunten.” Voor het specialistische werk dat SDSI uitvoert, bestaat geen uniforme opleiding. Er werken mensen die afkomstig zijn van het Hout- en Meubilerings College, met kennis van houtverbindingen en werkvoorbereiding, maar ook mensen met een werktuigbouwkundige opleiding. Kennis van programma’s als Autocad en TSW is noodzakelijk en zowel ruimtelijk als breed technisch inzicht komt zeer van pas. Minstens zo belangrijk: teamgeest en doorzettingsvermogen. Dunnebier: “Dit soort projecten vraagt om mensen die er de schouders onder zetten en het samen doen!” www.sdsi.nl Een nieuwe ontwikkeling is de oprichting van SDSI Yacht Services, dat zich helemaal richt op refitprojecten. “We zien dat refit belangrijker wordt”, legt Erik van Dongen uit, “onder die term vallen alle gradaties van aanpassingen aan een bestaand schip: van kaal halen tot casco of verlengen tot verbouw of interieurvernieuwing. De groei in refit is wel te verklaren. Het aanbod in goede gebruikte schepen is groter geworden en een refit scheelt tijd ten opzichte van nieuwbouw, dat dikwijls een meerjarenproject is. Kopers willen liever eerder varen dan jaren te moeten wachten op een nieuw schip. SDSI wil het refit-traject faciliteren en daarom hebben we SYS opgezet. Het zijn kleinschaliger projecten dan nieuwbouw en leuke is ook dat ikzelf weer net als vroeger artistieke inbreng heb en schetsen kan maken.” Hoe dat laatste tot een verrassende wending kan leiden, bleek uit een presentatie voor een verbouwde eigenaarshut. Van Dongen: “Ik had puur als opvulling van de ruimte twee kuipstoelen erin getekend. De vrouw van de eigenaar wilde die stoelen per se hebben, dus we hebben er een ontwerp van gemaakt en een meubelmakerij de stoelen laten maken.” Tomas Dunnebier (links) en Erik van Dongen: ‘Vasthouden aan onze kwaliteitsnorm.” Van Dongen heeft al eerder gebruiksvoorwerpen ontworpen, zij het zeer exclusieve: de Bottler is van zijn hand. Het is een cardanische champagnefleshouder. Het is een chique en tegelijk praktisch attribuut dat gegraveerd en wel bij de overdracht van een boot aan de eigenaar kan worden gegeven. 29 Jachtbouw Nederland 5 oktober 2018

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication