41

De E6 heeft standaard een noodmotor die een klapschroef aandrijft. De meeste eigenaren van een E4 kiezen ook voor zo’n extra veiligheid. De inbouw van een uitgebreid elektrisch systeem van WhisperPower, waar een fors aantal li-ion batterijen aan wordt gekoppeld. goedkoper. Ellings worden nu standaard uitgerust met een systeem dat samen met WhisperPower is ontwikkeld.” Het systeem van WhisperPower bestaat uit een 14 kVA AC PowerCube sine-wave omvormer, die dienst doet als stille ‘generator’. De AC PowerCube van wordt aangesloten op een lichtgewicht li-ion accubank en een 3-cilinder Genverter generator met een DC laadsysteem, bestaande uit 2 DC PowerCubes. Het systeem kan wereldwijd worden ingeplugd, onafhankelijk van het voltage of de frequentie. Van den Bos licht toe: “Als je een elektrisch apparaat gebruikt, een kookplaat of vaatwasser, komt de daarvoor benodigde stroom uit de li-ion batterijen. Die worden opgeladen door de dynamo van de hoofdmotor, of laden op via walstroom of Technische specificaties E6 Lengte o.a.: Breedte: Doorvaarthoogte: Diepgang: Voortstuwing: 19,80 m. 5,35 m. 4,00 m. 1,25 m. Volvo Penta D13 6-cilinder 900 pk (670 kW) diesel (max. snelheid 18 knopen) Hulpmotor: Volvo Penta D2 4-cilinder 75 pk (55 kW) diesel (max. snelheid 7 knopen) zonnecellen. Als er nog 20 procent lading in de batterijen is, springt automatisch de kleine generator aan om de batterijen weer op te laden. Dat is een heel andere benadering dan vroeger, dan sprong altijd de generator aan als er een stroomverbruiker werd aangezet.” “We zijn conservatief als het de modellen aangaat, maar we willen de modernste technieken toepassen. Elling was bijvoorbeeld de eerste die led-lampen voor de verlichting aan boord toepaste. En ook met de li-ion batterijen lopen we nu voorop.” Noodmotor Op de E6 is een lichte noodmotor standaard, zoals een 27 pk Yanmar of Volvo Penta, die een klapschroef aandrijft en een eigen roer heeft. Op de E4 is het een vrijwel altijd aangeschafte optie. Van den Bos: “Mensen denken wel dat als ze een schip met twee hoofdmotoren hebben, ze altijd op een van de motoren verder kunnen varen in geval van een storing. Maar dat is helemaal niet veilig als de oorzaak bijvoorbeeld vervuilde brandstof is, want dan doet de andere motor het ook niet meer. Onze noodmotor, waarmee een schip een snelheid van zes knopen kan halen, heeft een aparte brandstoftank. Het is een echte backup. De volgende stap is dat de noodmotor ook elektrisch wordt aangedreven. Of dat gaat gebeuren hangt vooral af van de vraag of li-ion batterijen goedkoper zullen worden.” www.elling-yachting.com Van den Bos wil met de 20 meter lange Elling E6 de concurrentie aan met Amerikaanse botenbouwers. Foto Elling Shipbuilding 41 Prototype stabiliser DMS Holland Elling Shipbuilding gaat nu een Elling E4 uitrusten met het prototype van een nieuw stabilisatiesysteem dat DMS Holland heeft ontwikkeld: de AntiRoll All-In-One. “Het unieke is dat dit systeem voor drie vaarcondities geschikt is: stilliggend, langzaam- en snelvarend, precies de gebieden waarin Elling opereert”, aldus Van den Bos. “Dat is uniek, zo’n systeem bestaat eigenlijk nog niet. Als werf staan wij erachter, het is een prachtig systeem, het zit technisch goed in elkaar, maar de klant moet uiteindelijk beslissen over de aanschaf. De prijsstelling is nog onbekend. Als het betaalbaar is, heb ik 250 klanten voor ze”, grapt Van den Bos. Van den Bos doelt daarmee op de mogelijkheid om het nieuwe stabilisatiesyteem ook op bestaande schepen te monteren. “Het systeem werkt elektrisch en dat is voor de E4 een groot voordeel, want daar zit geen hydraulieksysteem op.” Gemonteerd op een deel van het zwemplateau en de spiegel van een E4 zal DMS de AntiRoll All-In-One presenteren op de komende METSTRADE, die van 13-15 november wordt gehouden in de Amsterdamse RAI. Lees verder op pagina 43 Jachtbouw Nederland 5 oktober 2018

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication