43

Vervolg van pagina 41 Elling Shipbuilding uit Aalst gaat een prototype van een nieuw stabilisatiesysteem van DMS Holland beproeven, de AntiRoll All-InOne stabiliser. De werf helpt ook met het maken van een display, bestaande uit een deel van de spiegel van een Elling E4, waarop het systeem op ware schaal gepresenteerd kan worden op de METSTRADE vakbeurs, die van 13-15 november wordt gehouden in de Amsterdamse RAI. DMS Holland: alles-in-één stabiliser Een stabilisatiesysteem dat het in alle omstandigheden doet, bij alle snelheden en ook als de boot stilligt, bestaat volgens DMS Holland nog niet. “Op zich is het niets nieuws, de door door ons gebruikte technieken om te stabiliseren bestaan al lang.”, zegt Arnold van Aken, de ‘uitvinder’ en technische man van DMS Holland. “Alleen heeft nog niemand de stabilisatiesystemen voor zero speed, langzaam en snel varen gecombineerd.” Prijstechnisch zal het systeem op hetzelfde niveau liggen als van concurrenten. “Maar wij leveren meer mogelijkheden in één systeem”, benadrukt Patrick Noor, verantwoordelijk voor de sales en marketing bij DMS Holland. “En bovendien kan de All-In-One worden gebruikt als trimtab.” Oude bekenden Van Aken en Noor kennen elkaar al langer, in een andere verstandhouding: directeur/ sales werknemer bij de Nederlandse vestiging van een grote fabrikant van stabilisatoren. Met een tussenpoos van enkele jaren verlieten ze dit bedrijf en toen techneut Van Aken een stabilisator ontwikkelde op basis van de beweging van de vinnen van een walvis, liepen ze elkaar in 2012 weer tegen het lijf. “We hebben altijd goed samengewerkt, op basis van wederzijds vertrouwen. Daarom durfden we het zonder aarzeling aan een bedrijf op te richten, waarin we een gelijkwaardige positie hebben: ik doe de techniek en ontwikkeling en Patrick de marketing en sales”, vertelt Van Aken, die afgezien van windsurfen in zijn jonge jaren niet zozeer een watersporter is. “Ik word altijd direct zeeziek als ik ga varen”, bekent hij. “Maar als technicus ben ik gefascineerd door de techniek die nodig is om te varen. Iets ontwikkelen, waardoor een schip stabiel door het water kan gaan, dat geeft mij een kick.” Van Aken is, zoals hij zelf zegt, de lange weg gegaan in zijn technische opleiding. Begonnen met MTS elektrotechniek, HTS, Technische Universiteit en later bedrijfskunde op Nijenrode in het weekend en de avonduren. Noor heeft ook een technische achtergrond, HTS elektronica. Hij was jarenlang onderhoudsmonteur van een Lockheed Orion patrouillevliegtuig van de Koninklijke Marine en heeft wel een warme band met watersport. “Ik huurde altijd boten, ik wilde daar iets in doen, dat leek me superleuk. Ik ben dus wel technisch, maar als ik eerlijk ben, niet zo handig. Daarom hebben we de taken verdeeld.” MagnusMaster succes In de vijf jaar dat DMS Holland bestaat, heeft rasverkoper Noor vrijwel alle jachtwerven in Nederland wel bezocht. Met succes, want de MagnusMaster is opr meer dan 125 motorjachten gemonteerd; botenbouwers in heel het land lopen ermee weg. Het systeem is bedoeld voor langzaam varende schepen tot circa 30 meter lengte. Bij grotere schepen worden er zelfs wel vier MagnusMasters gemonteerd. AntiRoll Van Aken heeft een jaar lang gerekend en geschetst om een dubbelassige vinstabilisator te ontwikkelen voor superjachten, de AntiRoll. Het idee heeft hij gepatenteerd. Wim van der Valk Shipyard heeft op de Santa Maria T, een trawlerjacht van 37 meter, in 2013 als eerste een AntiRoll-systeem gemonteerd. Na het verhelpen van wat kinderziektes werkt het systeem volgens Noor perfect en is klaar om verder ‘uitgerold’ te worden. “We vertellen belangstellenden wel altijd direct dat ons systeem het duurste is op de markt, www.dmsholland.com METSTRADE stand 12.915 en de Holland Room maar wel het beste.” De AntiRoll vormt de basis voor de Allin-One, want de werking is gebaseerd op hetzelfde principe. Als het jacht stilligt, maken de vinnen een klappende beweging. Bij kruissnelheid roteren de vinnen zoals traditionele vinnen, maar door de ‘high aspect’ vorm hebben ze minder weerstand. Bij hogere snelheden klappen de vinnen achter de spiegel en kunnen worden gebruikt om zowel te trimmen als dempen van het rollen en deinen. DMS Holland heeft twee keer een nominatie gekregen voor de designwedstrijd van METSTRADE, de Dame Award. Dit jaar dingt het bedrijf met de All-In-One opnieuw mee. 43 Patrick Noor (links) en Arnold van Aken. Foto Rens Groenendijk Jachtbouw Nederland 5 oktober 2018

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication