29

Het casco van Utopia 58 met veel vormwerk werd vier jaar geleden opgeleverd. (Foto Koopmans Kasko’s) Hilda en Harry Koopmans: ‘Vraag naar nieuwe custom built jachten zal blijven.’ (Foto Laurens van Zijp) ruime ervaring met handmatig werken; spantendrukken en platen vormen hebben we veel gedaan. Dat vormen op het oog doen we nog steeds trouwens. Je leert elke dag weer.” Als iets in die 25 jaar voor verandering heeft gezorgd, dan is het wel de opkomst van snijpakketten. Dat leidde tot een andere workflow en heeft een tijdwinst in de bouw tijdelijk onderdak geregeld, terwijl ze ook welkom was op de werf om aan haar schip te klussen. “Met de meeste klanten hebben we een goede klik”, aldus Hilda Koopmans. ‘We hebben het vertrouwen van ontwerpers’ opgeleverd. Koopmans betrekt zijn snijpakketten onder meer van Snijtech Joure. De rompen worden gebouwd van zeewater bestendig hard aluminium (ALM G 4,5); MIG gelast door Lloyd’s gecertificeerde lassers. Ze worden elk half jaar gekeurd, waardoor het niveau op peil blijft. Allerhande opdrachten Sinds de start heeft Koopmans niet zonder opdrachten gezeten en werden talloze ontwerpen gebouwd. Naast ‘Koopmansen’ ook ontwerpen van de hand van onder andere Martin Bekebrede, Vripack, Van de Stadt, Trimm Design, Jan Visser en Dick Zaal. In 1996 trof een groot drama het bedrijf toen moeder Tinie, drijvende kracht, op 52-jarige leeftijd overleed. Het jaar erop werden Harry jr. en Evert-Jan vennoten. In 2007 ging senior met pensioen en namen Harry en Hilda het bedrijf over. Opnieuw kregen ze een Koopmans ontwerp onder handen. Ditmaal een bestaand jacht dat van de bok was gevallen en gerepareerd moest worden. Voor de eigenaresse, die aan boord woonde, werd Grotere casco’s De crisis kwam het bedrijf door met een order voor tien offshore-schepen. Om die klus te kunnen behappen werd zelfs samenwerking gezocht met Folmer in Rijs. Koopmans schuwt opdrachten van buiten de jachtbouw niet. Stuurhutten en reparatiewerk voor de binnenvaart bijvoorbeeld. Of Lloyd’s gecertificeerde lassers. (Foto Laurens van Zijp) verwarmingspanelen voor de skyboxen in het Abe Lenstra stadion. Het houdt de orderportefeuille gevuld en het werk gevarieerd. De loods was al uitgebreid naar 30 x 30 meter, maar de toegangsdeur bleek dikwijls te smal voor de almaar groter wordende casco’s. Met een tijdrovende uitbouw van de gevel tot gevolg, als een schip naar buiten moest. Dat probleem werd adequaat opgelost door in de zijgevel een extra brede deur te plaatsen. De bouwopstelling van de casco’s binnen werd daarom een kwartslag gedraaid. Het grootste casco tot dusver gebouwd, is dat van het door Vripack ontworpen 29 Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication