31

De door Koopmans gebouwde schepen kom je in verre wateren tegen. Hier de Necton, een Nieland-ontwerp. (Foto Aldert Hesseling) 31 van een Spaanse klant, die er solo mee rond de wereld wil. Hij heeft voor een kitstuigage gekozen om de zeilen handelbaar te houden. Een snijpakket voor een motorjacht is al in aantocht en er staan veelbelovende offertes uit. De toekomst zien Harry en Hilda Koopmans dan ook met optimisme tegemoet. “We hebben het vertrouwen van ontwerpers en werken oplossingsgericht: we maken de vertaalslag naar de bouw. Dat ‘meedenken’ is een toegevoegde waarde van ons bedrijf. Er zal voorlopig vraag blijven bestaan naar nieuwe custom built jachten en verder is er een markt voor refits van bestaande schepen.” www.koopmanskasko.nl Personeel “Goede krachten zijn schaars”, verzuchtten Harry en Hilda Koopmans, gevraagd naar het personeelsaanbod. “We hebben geen doorsnee lassers nodig, maar jáchtbouwers; vaklieden die van begin tot eind een jacht kunnen bouwen. Onze mensen kunnen dat.” Volgens beiden sluit het niveau van de opleidingen niet aan op de praktijk van de werkvloer. Harry Koopmans: “Je moet leerlingen die van school komen opleiden in je bedrijf.” Zelf doet hij dat met een kracht die in kader van het ‘Werken-Leren’ één dag per week naar school gaat. “Ik leer hem alles, weliswaar stapsgewijs, maar het is de bedoeling dat hij straks uiteenlopende werkzaamheden zelfstandig kan verrichten.” Een mooi leerproject is de bouw van de Harlinger zonnepont. Deze is bij Koopmans gebouwd door leerlingen van de afdeling Maritieme Techniek van de ROC Friese Poort in Sneek, onderdeel van de Maritieme Academie Holland. De jongens werden op de werf intensief begeleid door Koopmans’ medewerker Bernard. Een goede leerschool. De productieloods in Sneek. (Foto Laurens van Zijp) Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication