45

De motor in de Venandi is een wit gespoten Volvo diesel van 435 pk, met een V-drive en vaste schroefas. “Met dit schip moet je ook langzaam kunnen toeren, daarom hebben we niet gekozen voor een hekdrive”, aldus Hachmang. Fraai is ook het ankergerei dat in de boeg is weggewerkt. Bij het voor anker gaan schuift een soort boegspriet naar buiten waar het anker op zit. Zo blijft het vrij van de boeg, wat de kans op beschadigingen verkleint. Eerste stap Veel leefruimte aan boord van de Venandi 900. Toegangsluiken De stuurstand is voorzien van een Garmin display, waarin alle functies zijn geïntegreerd. Door de stuurbank op te klappen is een luik te openen om de motor, filters, kranen en dergelijke te controleren. Onder het zonnebed op het achterdek zitten nog twee luiken: een toegang tot het motorcompartiment en een luik van een bergruimte. Fraai detail: ovaal RVS relingwerk. De voorlopige lijn van Venandi bestaat uit de 650, de 900 en de 1350. Plus pure custom built modellen. Hachmang: “Ik wil een kleine werf opzetten, waar we een paar boten per jaar kunnen bouwen. De 900 is de eerste stap. We zouden ook graag tenders voor superjachten bouwen. Vandaar die custom built modellen. Het bouwen van een superjacht is een andere discipline dan het bouwen van een tender. Dat wordt doorgaans uitbesteed aan een andere werf. We weten hoe het werkt in de superjachtbouw, wat de kwaliteitseisen zijn en hoe dat terug moet komen in een kleiner product. Daar willen wij graag een rol in spelen.” www.venandi.nl Roel Hachmang heeft een passie voor botenbouwen. 45 Technische gegevens Venandi 900 Lengte Breedte Diepgang Kruiphoogte Rompmateriaal Motor Snelheid 9,20 m 2,95 m 0,78 m 2.60 m aluminium Volvo D6 435 HP ca. 36 knopen CE-certificering C Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication