47

Voor het superjacht Galactica Super Nova van Heesen moest vorig jaar een kwetsbaar scheepsmodel uit Rusland worden gehaald. MOL Logistics regelde het transport met twee chauffeurs die ombeurten konden rijden om de deadline te halen. Bovendien kon de maker van het model meerijden om er op toe te zien dat zijn werk in perfecte staat zou aankomen. Heesen Yachts uit Oss haalt de ene na de andere order binnen. Voor de bouw van de superjachten moet een breed scala aan onderdelen op het juiste moment worden aangevoerd. Voor de service aan klanten die met de jachten over de wereldzeeën varen, moeten reserveonderdelen snel leverbaar zijn. Heesen Yachts over MOL: ‘Logistiek is werk voor specialisten’ De lat ligt hoog: leveranciers ondergaan kwaliteitscontroles alvorens zij mogen leveren. De onderdelen moeten in perfecte staat aankomen. Heesen Yachts heeft in MOL Logistics een partner gevonden die de werf ondersteunt bij allerhande transporten. Joris van Putten, verantwoordelijk voor Spare Parts & Provisioning bij Heesen Yachts, onderstreept dat transport en logistiek vaak een ondergeschoven kindje lijkt in de scheeps- en jachtbouw. “Waar een bedrijf uitblinkt in kwaliteit, moet het kunnen vertrouwen op goede partners. Die dezelfde kwaliteit even hoog in het vaandel hebben, met hart voor het vak.” Maar dat blijkt in de praktijk nog niet zo eenvoudig. “Het regelen van transport is voor ons een tak van sport die we liever aan de specialisten overlaten”, vertelt Van Putten. “Toen we Marc Jochem van MOL Logistics spraken, merkten we dat dit bedrijf alles in huis heeft om aan onze strenge eisen te voldoen. Ze denken met ons mee over de manier van transport, de wijze van verpakken en wanneer iets de deur uit moet om het op tijd op locatie te krijgen.” Certificering MOL Logistics is gecertificeerd op een breed terrein: AEO, ISO en IATA, waaruit blijkt dat kwaliteit gewaarborgd is. Marc Jochem, Key Account Manager: “Voor ons maakt het niet uit of we betimmering, onderdelen voor het interieur of constructie, of inbouwapparatuur moeten laten vervoeren voor Heesen Yachts. Bij ieder onderdeel, bij iedere zending kijken we in ons netwerk naar de juiste partner. Onze transporteurs moeten door een strenge voorselectie en worden constant gemonitord. We willen de perfecte match in kwaliteit en snelheid.” Voor werven en jachtbouwers maakt volgens Jochem het in de meeste gevallen niet uit of het item via de lucht, over zee of via de weg wordt vervoerd. “Als ze er maar op kunnen vertrouwen dat het op het juiste tijdstip, in de juiste conditie, op de juiste plaats is. Essentieel is dat we snel reageren, korte lijnen hebben en ervoor zorgen dat er altijd iemand bereikbaar is voor noodoproepen.” Advisering MOL Logistics doet veel meer dan het regelen van transporten voor uiteenlopende bedrijven, aldus Jochem. “We geven bijvoorbeeld ook advies voor de bekisting van kwetsbare goederen, zodat ze optimaal in een vliegtuig passen. Zonodig gaat een van onze medewerkers kijken of het op de juiste wijze is gedaan.” Recent wapenfeit: voor de Monaco Yacht Show zorgde MOL eind september voor het aanvoeren van een duikbootje van U-Boat Worx uit Breda, en het retourtransport. MOL Logistics (Netherlands) bestaat 98 jaar. Begonnen als een Tilburgs transportbedrijf, ontwikkelde het een steeds bredere dienstverlening. Niet alleen over de weg, maar ook door de lucht en over zee. In 2000 werd het toenmalige familiebedrijf Wassing overgenomen door de Japanse rederij Mitsui O.S.K. Lines. In Europa heeft MOL Logistics eigen vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië, Nederland en Italië. Wereldwijd heeft het bedrijf een netwerk van eigen kantoren en agenten. Marc Jochem: “Onze transporteurs moeten door een strenge voorselectie en worden constant gemonitord”. www.mol-logistics.nl 47 Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication