58

Knobbe: stille klassieke cabrio Jachtbouw Knobbe uit Lemmer presenteerde op de HISWA te water de aluminium Knobbe Classic 39 cabriolet. De motorboot oogt klassiek, maar heeft hedendaags comfort aan boord. Cor Knobbe vindt een fluisterstille motor het allerbelangrijkste. “Tijdens het varen vind ik het belangrijk dat je een gesprek kunt voeren zonder stemverheffing, dat je bijvoorbeeld kunt genieten van het geluid van ruisend riet.” Er staat een 4-cilinder Nanni diesel in de boot van 85 pk. “Het is niet zozeer dat de motor weinig geluid maakt; ik heb in de loop der jaren doordachte toepassingen ontwikkeld die ertoe hebben geleid dat het motorgeluid onder 60dB blijft. Ontdreuning, isolatie en een goede kist om de motor, plus zorgen dat er nergens geluidslekken zijn. Ook bijzonder is dat de boot om zijn as kan draaien, zonder gebruik te maken van de boegschroef. Dat komt door de in verhouding grote roeruitslag”, aldus Knobbe. Afmetingen: lengte 11,90 m. , breedte 3,80 m., diepgang 1,00 m. De kuip meet 2,60 m. x 2,75 m. www.jachtbouwknobbe.nl Amels bouwt hybride superjacht Amels heeft een order geboekt voor de bouw van een bijna 58 meter lang motorjacht uit de Limited Editions range. Het ontwerp van Tim Heywood is de eerste Amels 188 met een hybride installatie. Het superjacht wordt al in de zomer van volgend jaar opgeleverd. Het interieur is ontworpen door Reymond Langton. 58 De koper wordt vertegenwoordigd door Ben Young van SYM Superyacht Management, welk bureau de supervisie heeft over de custom uitrusting van dit innovatieve jacht, naar wensen van de eigenaar. “De Amels 188 heeft met 970 gross ton een groot volume, met ruimtelijke interieurs”, aldus commercieel directeur Rose Damen van Amels. “Bovendien heeft het schip een grote beach club en de eigenaarshut heeft een uitvouwbaar balkon, zeer spectaculair. Het unieke karakter komt naar voren uit de ontwerplijnen van Tim Heywood, die atletisch en krachtig zijn.” De Amels 188 wordt gebouwd om zeer comfortabel over de wereldzeeën te varen, met de zeer lage geluids- en trillingsniveaus waar de Limited Editions jachten bekend om staan. Amels is sinds 1991 onderdeel van Damen. Bestuursvoorzitter Kommer Damen heeft de Limited Editions-benadering geïntroduceerd bij de werf, wat tot resultaat heeft gehad dat er inmiddels 30 superjachten in deze serie zijn gebouwd, variërend van lengte tussen 55 en 83 meter. Op de Monaco Yacht Show presenteerde Amels eind vorige maand een concept voor een 111 meter lang jacht onder de naam Pollux. Het exterieur is ontworpen door H2 Yacht Design en Amels deed zelf de layout en naval architecture. Voor het project heeft het Amels design team een technisch platform ontwikkeld dat voldoet aan de Passenger Yacht Code (PYC). Aan boord is plaats voor 20 gasten en een 47-koppige bemanning, plus een kapitein. “De Amels 188 is een prachtig voorbeeld van de synergie tussen Amels en Damen”, aldus Roland Briene, directeur sales bij Damen. “Het laat niet alleen zien hoe de Limited Editions-range voordeel biedt aan klanten vanwege de financiële kracht van de groep en soepele productie, maar ook door de knowhow van Damen. De researchafdeling van Damen heeft veel kennis op het gebied van hybride en het vaargedrag van schepen op zee.” De Amels 188 combineert drie energiebronnen: mechanische (generatoren), elektrische (accubank) en warmte (restenergie). De technologie is het resultaat van een researchprogramma van anderhalf jaar en levert een besparing op van €100.000 op de operationele kosten per jaar. Het biedt een sneller rendement op de investering en lagere kosten voor de klant, plus een lagere impact op het milieu, aldus de werf. www.amels-holland.com Jachtbouw Nederland 5 nieuws van Nederlandse jachtwerven

59 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication