36

Drones Demcon Unmanned Systems en Van Oord ontwikkelen innovatief onbemand vaartuig Stil, schoon en wendbaar Door Adriaan van Hooijdonk Demcon Unmanned Systems ontwikkelt innovatieve onbemande vaartuigen en autonome navigatietechnologie. Zoals de DUS V2500, een klein, licht en breed inzetbaar drijvend platform vol technologische hoogstandjes. Van Oord heeft de eerste DUS V2500 omgedoopt tot VO:X Metiri. De maritieme ondernemer kan hiermee hydrografische inspecties uitvoeren op plaatsen die ontoegankelijk zijn voor bemande schepen, zoals in bouw kuipen en natuurgebieden. “Vooralsnog focussen wij op de Nederlandse markt. Maar wij verkennen ook buitenlandse kansen met deze innovatie”, zegt Fedor Ester, directeur van Demcon Unmanned Systems. Het team van Demcon Unmanned Systems in Delft heeft veel ervaring met onbemand vliegende systemen. Dat kwam goed van pas bij de ontwikkeling van een nieuw innovatief onbemand vaartuig, samen met de survey ingenieurs van Van Oord. “De technische en functionele bouwblokken van een onbemand platform, of het nu rijdt, vliegt of vaart, zijn immers vergelijkbaar”, stelt Ester. De civiel ingenieur en technisch bestuurskundige - afgestudeerd aan de TU Delft - wijst op enkele belangrijke eigenschappen: het onbemande platform moet een goede controle hebben over de bewegingen, degelijk zijn en betrouwbare communicatie hebben. Ester werkte ruim een jaar met zijn team aan de ontwikkeling van het vaartuig, dat in april 2020 werd opgeleverd aan Van Oord. Meer inspectiegegevens Ester kwam via zijn netwerk in contact met Van Oord. Tijdens een verkennend gesprek met de survey-afdeling - binnen het bedrijf onder andere verantwoordelijk voor het hydrografisch inspectiewerk - brachten ze samen in kaart waar de maritieme aannemer nu precies behoefte aan had op het gebied van autonoom en onbemand varen. Een belangrijk doel was om met een duurzaam systeem tegen lagere kosten meer inspectiegegevens voor klanten te verkrijgen. Om de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden, koos Demcon Unmanned Systems voor een ontwerp met zo min mogelijk bewegende onderdelen. Dat is belangrijk in de maritieme industrie, waar apparatuur tegen een stootje moet kunnen. En alles wat beweegt, kan immers ook defect raken. Het team ontwikkelde een uniek, gepatenteerd positioneringsysteem voor het onbemande vaartuig. Die bestaat uit een besturingscomputer en drie vaste elektrische ‘rim driven’ (asloze) 36 WATERFORUM NR 7

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication