9

Groep1: Een of beide ouders geboren op Bonaire Van de kinderen in de leeftijdsgroep van 0-4 jaar waarvan een of beide ouders op Bonaire zijn geboren wordt 38,6% in Papiamentu opgevoed en 22,7% in Papiamentu en Nederlands. Vrijwel ieder kind in deze groep komt in de eerste levens jaren al in contact met Papiamentu en daarnaast met andere talen. De meerderheid van de kinderen (59,2%) groeit in de eerste levensjaren dus meertalig op en iets meer dan 40% (40,8%) in een taal. Groep 2: Een of beide ouders geboren in Nederland Van de kinderen van 0 tot 4 jaar in groep 2 wordt 36,4% opgevoed in het Nederlands en 31,8% in zowel in Papiamentu als in Nederlands. In deze groep komt de meerderheid van de kinderen (54,4%) al op jonge leeftijd in contact met het Papiamentu binnen de familie. Van de ouders geeft 36,4% aan hun kind alleen in het Nederlands op te voeden. Dit kan betekenen dat deze kinderen pas op latere leeftijd taalcontact hebben met Papiamentu. Groep 3: Een of beide ouders geboren op eiland in de Antillen (inclusief Aruba) Het overgrootste deel van deze kinderen (93,5%) komt al jong in contact met het Papiamentu. Maar, voor iets meer dan een kwart van de kinderen (26,1%) is Papiamentu de enige taal waarin ze worden opgevoed. Wel komt 61,7% al in de eerste levensjaren in contact met het Nederlands. Voor 18, 2% is het de enige taal waarin ze worden opgevoed. Groep 4: Een of beide ouders geboren in Zuid- of Midden Amerika. In groep 4 wordt een relatief grote groep kinderen (20,8%) alleen in het Spaans opgevoed. Dat wil dus zeggen dat deze groep kinderen in de eerste levensjaren weinig contact hebben met Papiamentu en met Nederlands. 2.2.2 Hoe vaak worden de kinderen voorgelezen? Voorlezen is belangrijk bij de taalontwikkeling van een kind. Niet elk kind wordt regelmatig in het Papiamentu voorgelezen. Ongeveer een derde van de ouders (34,5%) geeft aan dat ze hun kind of kinderen niet een keer heeft voorgelezen in het Papiamentu in de afgelopen maand. Er is een kleine groep ouders (13,1%) die aangeeft hun kind/kinderen in de afgelopen maand 20 keer of meer te hebben voorgelezen in het Papiamentu. Er blijkt geen verband met het opleidingsniveau van de ouder en het aantal keer dat wordt voorgelezen. Er is wel een verband met het geboorteland van de ouder. Ouders die geboren zijn in Nederland of een land uit Zuid- of Midden-Amerika lezen hun kinderen minder vaak voor in Papiamentu dan de ouders in de andere twee groepen (zie tabel 5). Geletterdheid op Bonaire CPS Onderwijsontwikkeling en advies 7

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication