20

20 CONTINU LEREN EN VOORUITKIJKEN Jan Kees Aantjes werkt al geruime tijd bij Advante als organisatieadviseur. Continu leren en vooruitkijken is voor hem een belangrijk thema. Leren is niet altijd in de boeken zitten, het leven biedt al genoeg kansen. ELKE KEER WEER EEN NIEUWE BAAN ‘Een bepaalde nieuwsgierigheid, een wil om te ontdekken. Dat is belangrijk.’, begint Jan Kees het gesprek over wat er nodig is om continu te kunnen leren. Hij geeft hierbij meteen aan dat het niet helpt als je altijd op dezelfde plek zit. Hoewel hij zich ervan bewust is dat dat wat controversieel klinkt aangezien hij zelf al 12,5 jaar bij Advante werkt. ‘In die 12,5 jaar Advante kwam ik steeds in een andere context terecht. Wat Advante doet is veranderd, collega’s zijn veranderd, klanten zijn veranderd en projecten zijn veranderd. Ik had iedere keer weer een nieuwe job.’ Ook zijn eigen rol bij Advante is veranderd, van junior naar een aansturende rol in het team en een grote rol in sales, accountmanagement en programmaontwikkeling. ‘Vanuit mijn aansturende rol in het team houd ik me ook bezig met het continu leren van de collega’s. Sommige mensen leren vanuit zichzelf makkelijk, die staan van nature open.’ Jan Kees vergelijkt dit met een bloem: ‘Soms zijn die open en soms dicht. Dit is bij mensen als het ware ook seizoensgebonden, de ene keer ben je in een fase waarbij je als persoon meer open staat om te leren en op een ander moment kan dat minder of anders zijn. Ik kan dan wel willen, maar soms staat een collega gewoon minder open om te leren of zijn de omstandigheden zo dat het niet kan. Daar komt bij dat we sowieso al werken in een steeds veranderende omgeving waardoor we als adviseurs voortdurend schakelen op wat de klantcontext vraagt. Learning on the job, dus.’ MANIEREN VAN LEREN Jan Kees ziet deze openheid om te leren ook terug bij klanten. ‘Soms zitten mensen niet met een positieve mindset in het project, waardoor het potentiële leervermogen misschien wel heel groot is, maar de omstandigheden ervoor zorgen dat er weinig geleerd wordt. Als mensen ‘niet aan staan’, moet je daar niet rucksichtslos overheen walsen en zeggen je moet leren, hier is je POP en gaan. Dan neem je mensen niet serieus. De kunst voor ons als adviseurs is om te laten zien dat er kansen liggen om nieuwe dingen te leren en te ontdekken. Niet vertellen wat goed is, maar uitnodigen: hoe zou je anders naar deze situatie kunnen kijken?’. Er zijn veel verschillende manieren van leren. ‘Leren is niet altijd in de boeken zie volgende pagina >

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication