11

3.3. Wat gebeurt er als de leerkracht er niet is? U heeft ongetwijfeld gehoord of gelezen over het lerarentekort. Ook op de Anne Frankschool speelt dit probleem. Daarom is het belangrijk om goede afspraken te maken over hoe we handelen in het geval van afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte van de leerkracht zorgt de directie voor vervanging. Als er geen vervangers zijn, dan wordt gekeken of er in de school een leerkracht is, die de groep kan opvangen. Is dit ook niet mogelijk, dan wordt gekeken of er onderwijsassistenten of klassenassistenten zijn, die onder verantwoording van een leerkracht, de kinderen kunnen begeleiden. Is dit ook niet het geval, dan worden de kinderen over andere groepen verdeeld. Interne begeleiders wordt in principe niet gevraagd om in te vallen op de dagen dat zij zijn vrijgeroosterd. Zij moeten ervan op aan kunnen, dat ze hun taken in de daarvoor geplande tijd kunnen uitvoeren. In het uiterste geval kunnen de kinderen naar huis worden gestuurd. Wij brengen u hiervan van tevoren op de hoogte, zodat de kinderen niet voor een gesloten deur komen te staan. Tevens lichten wij het bestuur in. Leerkrachten hebben soms recht op lesvrije dagen. Zij zijn wel aanwezig maar mogen geen les geven. Voordat het schooljaar begint is met de leerkrachten een rooster gemaakt. Zo weten we welke leerkracht wanneer niet voor de klas kan staan en wie er dan voor de klas staat. 3.4. Wat leert mijn kind? Kinderen leren het meest door actief bezig te zijn. Daarom kiezen we op de Anne Frankschool voor een ontwikkelingsgerichte, thematische aanpak. Alle thema’s worden uitgewerkt volgens de richtlijnen van het ontwikkelingsgericht onderwijs. Door te kiezen voor betekenisvolle thema’s, raken de kinderen zeer betrokken bij hun eigen leerproces. Door het onderwijs op deze wijze in te richten, sluit het altijd aan bij de ontwikkeling van alle kinderen. Alle kinderen leren daardoor meer en sneller dan op de tot nu toe gebruikelijke wijze met een aparte methode voor elk vak. In de groepen 1 en 2 werken we nu zestien jaar met Startblokken - Basisontwikkeling. De peuterleerplekken hanteren dezelfde aanpak, waardoor de ontwikkeling van de kinderen niet wordt onderbroken. De taal wordt, binnen de thema’s, zoveel mogelijk interactief aangeboden. De kinderen leren taal door het veel te gebruiken: bijvoorbeeld in kringgesprekken, tijdens het spelen en ontdekken of bij de presentaties van de projecten. Naast aandacht voor zo hoog mogelijke prestaties is er ook veel aandacht voor goed samenwerken en spelen zonder ruzie. We werken alweer een tijdje met de methode “Goed gedaan” voor sociaal-emotioneelleren. Er zijn schoolbrede regels opgesteld waaraan we in alle groepen aandacht besteden. Ook de ouders ontvangen geregeld via “Mijn Schoolinfo” een brief met het verzoek er thuis ook aandacht aan te besteden.

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication