13

Referentieniveaus In de afgelopen jaren zijn er door de overheid naast de kerndoelen referentieniveaus ontwikkeld. Referentieniveaus geven het niveau aan waarop de meeste kinderen de lesstof moeten beheersen. Er zijn referentieniveaus voor 4 jarigen, 12 jarigen en voor het eind van de middelbare school. Op de Anne Frankschool streven we ernaar zoveel mogelijk leerlingen op of boven het referentieniveau voor 12 jarigen af te leveren. Voor leerlingen die niet in staat zijn een dergelijk niveau te behalen, wordt gedurende de schoolloopbaan, op basis van toetsing en onderzoek, een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Vervolgens krijgen deze leerlingen een aangepast programma binnen het groepsplan of individuele handelingsplannen. We zullen de ouders hiervan op de hoogte stellen en hen vragen de handelingsplannen te tekenen voor gezien. Digitaal rekenen, taal en Engels Alle leerlingen vanaf groep 3 krijgen hun eigen inlogcode voor De Rekentuin,Taalzee en Words en Birds. Met deze programma’s kunnen zij op school en thuis extra oefenen met rekenen, taal en Engels. De leerlingen krijgen instructie van de leerkracht. Ze kunnen op de computer of op tablets zelfstandig aan de slag. Ook thuis kunnen zij via internet inloggen en veel oefenen. De leerkracht kan via internet zien hoe vaak kinderen oefenen en waarvoor nog extra uitleg nodig is. We werken hiermee aan het verder verbeteren van het reken- en taalniveau. Na drie jaar blijken leerlingen thuis meer en vaker te oefenen en gaan de CITO-scores omhoog. We zijn tevreden met de resultaten en gaan dus door met deze aanpak. Engels Alle leerlingen krijgen Engelse les. In de groepen 1 t/m 4 gaat het vooral om spreken en luisteren in betekenisvolle situaties. De methode iPockets wordt hierbij als leidraad gebruikt. Vanaf groep 5 komt het lezen en schrijven erbij. In de groepen 5 t/m 8 wordt er gewerkt met de methode Our Discovery Island. Deze methode heeft een huiswerkmodule via internet. Dit spel sluit aan bij de lesstof in de klas. Om de kwaliteit te waarborgen hebben we het 2 ster Early Bird certificaat behaald en werken we aan het behalen van het 3 ster certificaat. Lesurentabel. Door de toepassing van het OGO-onderwijs wordt de tijd die aan de verschillende vakken wordt besteed gedeeltelijk dubbel gebruikt. Bijvoorbeeld: er wordt gewerkt aan een werkstuk over de Egyptenaren. Hierin worden de vakken geschiedenis en taal gecombineerd. In de tabel op de volgende bladzijde staat de tijd die minimaal aan de verschillende vakken wordt besteed.

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication