15

3.5. Computers op de Anne Frank De Anne Frank is een moderne, toekomstgerichte school. Computergebruik is in het onderwijs geïntegreerd. De multimediale infrastructuur wordt voortdurend aan de nieuwe mogelijkheden aangepast. De snelle glasvezelverbinding heeft een vervolg in de school. Het WiFi-netwerk, de straalzenders tussen de gebouwen en de bekabeling hebben een hoge snelheid. Alle groepen hebben in plaats van een schoolbord een touch screen. Gefaseerd zullen de grote computers uit de school verdwijnen. De groepen 1 t/m 3 en groep 9a krijgen 6 tablets per groep. In de groepen 4 en 9 worden tablets van Snappet gebruikt. In de groepen 5 t/m 8 heeft elke leerling een eigen tablet of notebook die aan het eind van groep 8 mee naar huis mag. In elke klas staat een Tabcabby waarin al deze systemen veilig kunnen worden opgeborgen en ‘s nachts worden opgeladen. Een eigen notebook! Hoe werkt dat? In groep 5 krijgt elke leerling een eigen notebook. Deze notebook gebruik je op school tot eind groep 8. Hij is van jou, dus na groep 8 mag je hem mee naar huis nemen. Uitzonderingen zijn leerlingen die tussentijds van school gaan, zij moeten hun notebook inleveren. Leerlingen die tussentijds instromen krijgen een gebruikte notebook. Leerlingen van de anderstaligen groepen die op de Anne Frankschool blijven, krijgen een eigen notebook wanneer zij naar de nieuwe groep gaan. Door op deze wijze alle leerlingen onbeperkt toegang tot computergebruik te geven, kan er ook gericht aan computervaardigheden worden gewerkt. In het ICT-plan is een compleet curriculum uitgewerkt. Door een gestructureerd aanbod aan computervaardigheden, kunnen kinderen aan het eind van de basisschool vlot met de meest gangbare computers en computerprogramma’s werken. Zij hebben dan ook geleerd hoe je op internet informatie zoekt, hoe je kunt weten welke informatie goed en veilig is, hoe je deze informatie kunt verwerken en vooral hoe je op internet te gedragen. Veel van deze vaardigheden zullen geïntegreerd in de andere vakken worden gegeven, waardoor het ook meteen toegepast kan worden. Overigens vragen wij van ouders, dat zij thuis toezicht houden op het computergebruik van hun kinderen. 3.6. OALT (Onderwijs in Allochtone LevendeTalen) De regering heeft de ondersteuning in de eigen taal in 2004 afgeschaft. Voor Turks sprekende kinderen is er de mogelijkheid na schooltijd Turkse les te volgen. Deze lessen worden door meester Ibrahim verzorgd. Voor deze lessen betalen de ouders een bijdrage. Deze lessen vallen niet onder de verantwoording van de school.

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication