13

CCCCCC CELLISTELLISTELLISTELLISTELLISTELLISTELLIST SEBSTIAAN VAN HALSEMA probleem Geen Geen Geen Geen Geen Geen Geen probleem Vorig jaar kreeg cellist Sebastiaan van Halsema een telefoontje: of hij de volgende avond kon invallen bij een concert van Asko|Schönberg? Van Halsema, een alleskunner die sinds zijn studietijd verslingerd is aan hedendaagse muziek, had daar wel oren naar. Het was een programma met muziek van onder meer Frank Zappa. Is het te doen? vroeg hij aan de telefoon. Ja joh, geen probleem! luidde het antwoord. Van Halsema: ‘Maar toen ik de noten zag moest ik wel even slikken…’ Verade Verade Verade Verade probleem mingVerade--------Geen probleem mingVeradeprobleem mingming probleem Veradeprobleem mingming Verademing Van Halsema deed het uitstekend, ook bij latere concerten ‘zonder last minute-stress’, en in februari werd hij gevraagd om toe te treden tot Asko|Schönberg. Hij noemt spelen in het ensemble ‘een verademing’. Niet alleen zijn het allemaal ‘ontzettend goede musici’, iedereen verschijnt ook op en top voorbereid bij de repetities, zodat er ruimte is om diepgaand naar de noten te kijken. ‘Zo ontdek je samen de partituur,’ zegt Van Halsema. ‘Dat is een verrijkende ervaring die ik meeneem als ik ergens anders Beethoven of Bach speel.’ DDDDDDDDDDDDDDuettenuettenuettenuettenuettenuettenuettenuettenuettenuettenuettenuettenuettenuetten Asko|Schönberg borduurt met het programma Mahler & Beyond verder op de formule van het succesvolle programma Bach & Beyond van vorig seizoen: zeer diverse muziekstukken op een organische manier bijeengebracht. Samen met concertmeester Joe Puglia voert Van Halsema een aantal Duetten van Jörg Widmann uit. Daarin wordt steeds uiterst compact een sfeer neergezet. Van Halsema kijkt ernaar uit: ‘Het is speelse, humoristische, maar ook verstilde muziek – heel eigen en bijzonder.’ Fris in Fris in Fris in Fris in je oren je oren Fris in Fris in je oren je oren je oren Fris in je oren Fris in je oren Vroeger was Van Halsema bijgelovig – zo droeg hij bij voorkeur de sokken waarin een eerder concert heel goed was gegaan. ‘Maar daar heb ik geen tijd meer voor,’ lacht hij. Tegenwoordig is hij voor aanvang van een concert op zichzelf en probeert hij te ontspannen. ‘Soms wil je tot op het laatste moment studeren op moeilijke noten, maar eigenlijk heeft dat geen zin. Het belangrijkste is om fris in je oren te zijn. Even stil. Dan speel je de beste concerten.’

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication